Pages

Friday 4 January 2013

Biru, hijau, merah jambu, ungu..

Aku dah tukarkan makmal aku yang dry chemistry tu kembali pada wet chemistry.. Kalau pakcik Paul tau abis la dia bebel-bebel sana sini.. Sebab  banyak liquid yang aku bawak masuk.. Bukan apa, kata nak kreatifkan diri.. So aku amik pendekatan yang berbeza kali ni untuk selesaikan beberapa permasalahan dalam dunia pecutian aku.. Maka dari semalam bermulalah pengembaraan aku untuk bina method baru dalam dunia berlian ni.. Bukan dalam penghasilan tapi dalam applikasi yang lebih mendalam.. Kalau benda ni jadi.. InsyaAllah akan jadi revolusi dalam banyak perkara di Malaysia nanti.. Pelbagai aplikasi yang aku boleh cuba... Dalam lab tadi penuh dengan pelbagai larutan pelbagai warna.. Indahnya dunia kimia ni.. kadangkala aku terlupa keindahan yang ada... Kerana terlalu leka dengan satu bidang dan tertumpu dalam satu bidang semata-mata..

Cuma aku rasa bersyukur.. Sejak dua menjak ni.. Ramai yang membantu.. Terutamanya rakan-rakan dari Malaysia.. Thanks all of you.. Sebab bantu aku bangun balik dari hari ke hari.. Walaupun aku tak ceritakan kisah yang terjadi.. Namun korang nyer sokongan tak putus-putus.. Motivasi pagi-pagi.. Bagi aku keberanian untuk bermimpi dan meninginkan sesuatu yang lebih besar.. Dan percaya apa yang aku boleh lakukan.. Rasanya itulah sejujur-jujurnya seorang kawan.. yang mana keinginannya tidak lebih dari ingin berkawan.. Tak lebih dari itu.. Yang pasti sentiasa menjaga antara satu sama lain..

Siang tadi pabila beberapa larutan aku berubah warna dari satu warna ke warna yang lain.. Terbayang wajah Dr Rusmidah.. Berceritkan bagaiman energy level split between t2g dan eg yang boleh mengubah warna larutan.. Sedar tak sedar air mata mengalir dari mata ini... Rasa kerinduan pada dirinya dan rakan-rakan yang lain.. Cukup rindu.. Pada rakan sekuliah.. Rakan tahun yang sama.. Adik-adik junior.. Rindu yang tak tau nak gambarkan macam mana.. Sampaikan aku tulis kat dinding rumah aku.. "Kalep suruh balik cepat".. Rindu kat Kalep gak.. Aku tahu ramai yang menanti aku pulang.. Dan bukan harapan mereka untuk aku mengubah dunia, bukan untuk mengubah Malaysia.. Cukup untuk bersama-sama mengorak langkah.. Menjadikan apa yang kami impikan dulu sebagai kenyataan.. Sebagai satu suntikan untuk generasi akan datang.. Untuk jadikan umat Islam akan datang lebih berpendidikan dan lebih hebat.. Malahan lebih bersatu padu dari sekarang..

Itu motivasiku sekarang.. Untuk aku hapuskan perasaan sayang dan cinta pada individu tertentu.. Aku harus ubah motivasiku.. Macam dulu di mana aku campak perasaan aku sejauhnya kerana ingin satukan umat Islam, bebaskan Palestin dan musnah penindasan.. Maka kini aku kembali dengan motivasi yang sama.. Cuma sebelum aku pergi lebih jauh ke Gaza dan Palestin.. Harus aku siap sediakan anak bangsa Malaysia terlebih dahulu.. Perjuangan kali ini bukan perjuangan aku seorang.. Akan jadi perjuanagan anak bangsaku.. Kalau aku tak berjaya.. InsyaAllah anak dan cucuku bakal menyusul..

Maka dengan motivasi ini.. Harus aku mantapkan keadaan di Malaysia.. Satukan Malaysia.. Satukan dunia.. maka bebaslah Palestin.. Cuma perinciannya harus digerakkan sekarang.. Sudah tiba masanya untuk menajana generasi pemikir.. Generasi yang berfikir dan bertindak.. Bukan lagi tindakan yang membabi-buta.. Kini semuanya harus dirancang dan dilaksanakan.. Gerak gempur bermula.. Tibalah masanya untuk melaksanakan perancangan yang diperhalusi dari tahun ke tahun sebelum ini.. Geraklah wahai Gologan Pemikir.. Tiba masanya untuk kita bergerak...

No comments: