Pages

Tuesday 15 January 2013

Sentuhan manusia..

Disclaimer... Abis lah kalau awal-awal letak disclaimer ni mesti ada je benda ngarut aku nak tulis dalam post ni.. Walaupun entah sapa akan baca post melainkan diri aku sendiri bila nak wat sesi muhasabah diri lepas melagha tak tentu hala.. Huha sana sini kan..
*Post kali ni mungkin akan menimbulkan salah faham dalam mereka yang tak terlibat dalam isu ini secara langsung ataupun tidak.. Kepada sesiapa yang cepat melatah dah ada masalah jugdemental, adalah amat tidak digalakkan untuk teruskan membaca benda alah ni* (Jangan cakap aku tak pesan pulak)

Aku tak tau nak katakan ni fitrah manusia ataupun kehendak manusia itu sendiri.. Namun mana ada manusia yang tak dahagakan dan dambakan sentuhan manusia lain.. Sedangkan dalam solat sekalipun, digalakkan kita untuk berjemaah dan biar bahu bersentuh bahu.. Ada banyak makna disebalik sentuhan dan belaian manusia lain.. Antara kaedah saintifik yang cuba dicernakan dalam proses solat berjemaah adalah perpindahan ion dan proses peneutralan ion diantara satu jemaah dengan jemaah yang lain..

Dan kadangkala diriku aku sendiri merasakan sentuhan manusia ni macam perkara rare ar aku nak dapat sekarang ni (Hah, kantoi dah lama tak pergi solat jemaah).. Yup sebagai manusia biasa sentuhan dan belaian manusia itu satu perkara yang indah.. Satu kenikmatan.. Kerana pabila bersentuhan antara kulit dan kulit.. pertukaran haba dan juga aura.. itu proses yang luar biasa (Hah jangan nak fikir ke arah lain plak.. Korang ni takleh bukak topik camni sikit, abis meraban pikir ke sana ke mari).. Tapi banyak perkara yang berlaku sebenarnya.. kalau tengok dari segi ion dan saintifik view.. Manusia amat sukar untuk mem'bumi'kan ion-ion yang terdapat dalam badannya.. Dan kadangkala ion-ion ini mampu mempengaruhi aura dan mood sesetengah individu.. Malahan tak mustahil ianya mampu mencipta gejala 'mood swing'

Tak di nafikan aku sendirian rindukan belaian.. Antaranya belaian dari ibuku sendiri (kantoi anak mak).. Ye la sampai ke besar panjang camni pun ibu aku kekadang akan sikat dan belai rambut anaknya.. Sambil diberi satu dua nasihat kehidupan, sambil tu dia merenung dan membelai rambut serta wajah anaknya yang kian dewasa.. Belaian seorang ibu itu indah, rasa kehangatan tangan yang penuh dengan perasaan kasih dan sayang.. Yup, Amir sayang Mak (Bukan mode homesick okay).. Sebab diwaktu itulah aku dapat rasakan perasaan kasih dan sayang yang tulus.. Dan nasihat yang diberikan betul-betul memberikan makna dalam kehidupan aku..

Di samping itu, sentuhan manusia datang dalam pelbagai bentuk.. Walaupun sentuhan ibu merupakan yang terbaik.. Sentuhan ini, ianya mampu menjentik hati manusia.. Mampu mengubah hati manusia malahan mampu menyedarkan hati manusia mengenai sesuatu perkara.. Kehangatan tangan seorang sahabat yang dihulurkan semasa dirimu bersedih, nilainya cukup besar.. Pelukan seorang sahabat dikala kekecewaan melanda seolah-olah mencantumkan balik hati yang pecah berderai.. Genggaman tangan seorang kawan dikala kemenangan, menaikkan semangat dan api perjuangan untuk pergi lebih jauh.. Aku pernah alami semua itu.. dan kehangatan tubuh manusia merupakan antara nikmat yang sukar untuk ditukar ganti.. Pabila ianya datang dari sahabat yang ikhlas membantu dikala susah dan senang.. Perasaan kasih sayang itu terus disalurkan ke hati dan membuatkan perasaan tenang menjelma dengan serta-merta.. Perasaan selamat terus menyelimuti tubuh kecil ini..

Dan aku sedar selepas keluar dari alam persekolahan dan alam universiti.. Ini antara nikmat yang ditarik dalam hidup aku.. Sentuhan manusia merupakan perkara yang jarang berlaku.. Hati ini harus dibentuk untuk berdiri seorang diri dan bangun seorang diri.. Kerana arah tuju dan objektif perjuangan telah berbeza.. Mungkin ada juga yang berpendapat sudah tiba masanya untuk mendirikan rumahtangga.. XD..

Itulah benda yang aku rindui, sentuhan dan belaian seorang ibu.. Genggaman erat dari sahabat yang sentiasa berada di sini taktala dalam kejayaan mahupun kegagalan.. Pelukan yang mampu memberikan rasa selesa dan selamat dalam keadaan getir dan gusar.. Bertapa besarnya sentuhan manusia dalam hidupku.. Bertapa kuatnya sentuhan manusia dalam menolak aku pergi lebih jauh..

Namun aku harus akui dalam setiap sentuhan, sentuhan Ilahi lebih besar peranannya, lebih manis nikmatnya, lebih nyaman rasanya.. Kerana pabila hati ini disentuh oleh Allah swt.. Ianya puncak kenikmatan dalam hidup seorang manusia.. Indahnya sentuhan Sang Pencipta yang mana aku dambakan sampai bila-bila.. Kerana pabila Dia menyentuh, ianya cukup terkesan cukup berkesan..

No comments: