Pages

Thursday 3 January 2013

Sakitnya.. Peritnya..

Bukan mudah untuk melepaskan sesuatu ataupun seseorang.. Mungkin ada yang katakan ini karma buat diriku.. Mungkin kerana terlalu ramai yang telah aku sakiti selama ini.. Maka inilah masa untuk aku rasakan semua itu.. 

Sekarang ni baru aku faham istilah, mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur tak lena.. Semuanya tak kena.. Tapi aku sentiasa kuatkan azam, teguhkan pendirian.. Yang lalu biarkan berlalu.. Aku kene kuatkan semangat, tabahkan hati untuk biarkan masa menjadi pengubat hati.. Kalau aku cakap dalam sehari takde sedetik pun aku teringat pada dirinya memang tipu la.. Tapi Alhamdulillah, bila aku mengambil keputusan melepaskannya.. Ianya lebih mudah, tak seseksa.. Sesengsara masa-masa lalu.. 

Aku cuba sibukkan diri dengan pelbagai perkara.. Aku tak katakan ianya gagal mahupun berjaya.. Namun aku rasakan banyak masaku dipenuhi dengan pelbagai benda yang berfaedah di samping membantu insan lain.. Aku bersyukur.. Aku dianugerahi kekuatan diri.. Ada benarnya Janji Allah yang mana dia takkan membebani hambaNya dengan dugaan yang tak tertanggung hambaNya itu..

Aku redha dan aku pasrah tapi itu tak bermakna hati aku tak terluka.. Itu tak bermakna aku tak rasa peritnya.. sakitnya.. Aku kena kuat.. Aku kene kuat hadapi semua ini.. Aku tak boleh tunjukkan diri aku lemah, aku tak boleh tampak lemah.. Aku kena buktikan tanpa dirinya dalam hidup aku.. Aku boleh hidup.. Hidup dengan lebih baik.. Lebih cemerlang.. Lebih gemilang dan lebih terbilang.. Aku seharusnya tunjukkan dan buktikan.. Aku lebih baik tanpa dirinya dalam hidup aku..

Bukan senang rupanya aku nak tutup hati aku pada dunia ini.. Tak sangka proses shutting down aku memakan masa lebih lama dari jangkaan aku.. Adakah aku mula ragu-ragu? Tidak.. tidak sama sekali.. Demi untuk tidak melangkah ke dalam onar dan duri.. Kancah kehinaan itu kembali.. Aku rela.. rela untuk memilih jalan yang mungkin aku tak kembali..

Biarlah.. biarkan sakit dan perit ini.. kerana ianya bersifat sementara.. Biarkan sakit ini mengajar aku erti kehidupan.. Manisnya kesakitan ini lebih nikmat dari sentuhan dan belaian palsu dari dirimu.. Itu satu kepastian.. Sakit dan perit ini akan aku ingat sampai bila-bila.. sebagai peringatan untuk tidak mengulangi perbuatan terkutuk dan terlarang ini.. Semoga aku beringat dan kekal mengingati kejadian ini..

No comments: