Pages

Tuesday 12 July 2011

Milik siapakah duit ini...

Baru-baru ini, isu paling hangat yang diperkatakan ialah.. jeng jeng jeng.. Bersih 2.0.. Motifnya untuk membersihkan pilihanraya dan motif sebenar aku tak tau dan malas nak amek tau.. Cume aku rasa sebelum nak bersihkan orang lain,baik bersihkan diri, sucikan hati dan teguhkan pendirian.. Sebab kalau diri sendiri tak bersih, macam mana la agak-agak untuk bersihkan orang lain kan..

So, isu yang aku fikirkan kali nie so simple.. pasal duit.. jom kita semak.. (post nie khas dibuat untuk pelajar-pelajar yang mendapat tajaan or sesiapa yang rasa diri mereka layak untuk menjadi lebih bersih dimasa akan datang)...

Duit kerajaan or Duit rakyat?

Rasa tak perlu ulas panjang2, konfem orang akan kata duit rakyat sebab rakyat yang bayar cukai.. So, bagi kita yang ada sponsor nie, mmg sah kita guna duit rakyat kan.. so secara x langsung kita ade kuasa ke atas duit rakyat. Cuma x banyak ar, ade yang RM500/bulan ade yang £800/bulan dan ade yang macam-macam lagi.. Dan.. jeng jeng jeng.. fungsi duit tu untuk suruh kita sebagai pelajar untuk belajar..

Rasanyakan, ape perasaan rakyat kalau tau kita gune duit dia dan tak belajar betul-betul siap fail paper dalam exam, kene tendang univerisiti or dah gune duit rakyat ratusan ribu untuk belajar kat luar negara lepas tu, hampeh, kelulusan yang belajar dalam negara (yang SPM x bagus sangat tu, sebab yang FLY sume hebat-hebat kan) lagi bagus dari korang yang kat luar negara... Kalau rakyat tau duit diorg terbazir macam tu.. Ape agaknya perasaan diorg?

Aku bukan nyer arif sangat dalam bab-bab agama nie, tapi ak tau sume duit yang kita dapat nie 1/3 (rasanya lah) milik kita, yang lain milik orang lain dan jadi tanggungjawab kita untuk menyerahkan dalam bentuk yang kita sukai.. So, jom tgk contoh kedua.. rakyat agak-agak akan marah tak..

Fuh, yang duduk luar negara nie kan, duit dapat masyuk.. lagi-lagi kalau pandai berjimat.. jimat tu.. dapat duit... simpan.. biar jadi makin banyak dan makin banyak.. dan dengan duit rakyat yang kita dapat tu, pegi beli kereta mewah.. fuhhhh, pinggan mangkuk yang mewah-mewah, baju yang mewah-mewah, TV yang mewah-mewah.. Agak-agak kan kalau rakyat tau duit diorang yang bersusah payah diorg usahakan tu kita gune untuk benda-benda kita sendiri (or erti kata laen selfish) diorang marah tak? itu belom kira gune duit diorang jalan sana... jalan sini.. Agak-agak rakyat nie akan pertikaikan tak or kat padang masyar nanti baru diorang tuntut..

Aku tau ak lemah dan byk kelemahan, so tu sebab aku cuba nak bersihkan diri aku dulu sebelum nak menunding jari kat orang lain.. Nie baru dapat kuasa sikit jer, dah ade potensi untuk salah gunakan kuasa.. belum lagi dapat duit rakyat juta-juta, bilion-bilion.. kalo kita dapat sikit pown dah salah guna.. ape bezanya kita dengan orang yang kita asyik menunding jari?

Hanya pandagan dari insan yang lemah dan penuh kekilafan yang sentiasa cuba membersihkan diri sendiri sebelum membersihkan orang lain..

No comments: