Pages

Saturday 23 July 2011

Kemusykilan melanda...

Dah lama aku fikirkan perkara nie, tapi tak jumpe jawapan yang ku inginkan.. benda dia simple jer.. pasal zakat dan scholarship aku... Dulu tym kat Jasin dan UTM aku dapat pinjaman MARA, so setahu aku, kalo pinjaman tak jadi masalah dan tak perlu dizakatkan.. Skang nie plak, aku dapat scholarship (huhu, first time merasa scholarship).. so adakah benda nie akan dikira sebagai pendapatan atau tidak... wajib atau tak dikeluarkan zakat? Mmg la kalo nk diikutkan perasaan macam tak yah, sebab bunyi macam hadiah untuk kita belajar.. tapi boleh jadi gak kita dibayar untuk belajar.. knfius pown ade gak.. Sebab kalo duit tu mmg cukup-cukup makan takpe.. Tapi kali nie duit tu macam dah berlebihan sedikit.. sampaikan boleh dibwak membeli belah benda-benda lain dan berjalan-jalan, so bukan lagi setakat keperluan asas.... Risau dan takut harta nie dh dijadikan darah daging dan rupenyer benda nie, slame ini tak bersih dan suci..

Xpe la.. kalo by bulan Ramdhan aku tak jumpe jawapan yang sesuai.. Aku bayar jer la as Zakat.. bukan banyak pown.. dalam 2.5%, sikit jer.. ak pown tak paham kenapa orang lain susah nk kluarkan zakat.. Tapi, ak kene jugak kuarkan.. kate, rukun Islam yang ke-4.. Tapi kalo tak wajib dizakatkan, kira as sedekah la kan.. XD.. Moga harta-harta dan hati nie suci dan bersih selepas nie...

No comments: