Pages

Monday 25 July 2011

Aku tak peduli

Dah lama rasanya copy post nie ade dalam simpanan kami.. Tiba masanya untuk mengingatkan kembali diri ini..

Nukilan MM – akutakpeduli.blogspot.com

Aku hendakkan revolusi. Serius. Sebab aku sudah penat.

Aku tidak bermakna kamu semua perlu memakai topeng Guy Fawkes sepertimana revolusi di dalam mahakarya Alan Moore 'V For Vendetta', dan kamu tidak perlu letupkan bangunan Parlimen juga.

Kamu cuma perlu ikuti langkah-langkah berikut.

1. Aku Tak Peduli, Aku Persoalkan Semua Perkara.
Jangan amalkan sikap 'Boleh-lah'. Persoalkan semua perkara yang kamu lihat. Persoalkan semua benda yang diperintahkan kepada kamu. Persoalkan jumlah wang yang kamu belanja, persoalkan keputusan-keputusan yang dibuat atas pihak kamu, persoalkan segalanya. Tidak semestinya segala yang ada itu tepat. Cari alternatif, fikirkan penyelesaian. Cari punca semuanya berlaku.

2. Aku Tak Peduli, Aku Akan Persenjatakan Diri Dengan Pengetahuan.
Ada wikipedia, ada Google, ada blog-blog nasionalis, ekonomis berhaluan kiri, kanan dan tengah. Baca selagi kamu boleh membaca. Jangan tapiskan apa yang kamu baca, tak kisahlah mak atau bapak kamu larang, ustaz kamu larang, cikgu kamu larang, boss kamu larang, pemimpin kamu larang, imam kamu larang. Baca semuanya. Tiada batasan untuk pengetahuan. Pengetahuan adalah lebih lantang dari jeritan suara kamu yang paling kuat. Dapatkan pendidikan, formal atau tidak, terpulang kepada kamu. Dapatkan pendidikan untuk keluarga kamu, kawan-kawan terdekat kamu, dan beri peluang kepada mereka yang jahil dengan pengetahuan. Itu tugas kamu, berkongsi pengetahuan!

Orang tidak suka menggajikan mereka yang cetek pengetahuan. Buktikan kamu boleh pada mereka, kerana untuk setiap orang yang berjaya masuk ke dalam sistem, makin besarlah minda kolektif kita.

3. Aku Tak Peduli, Tapi Aku Peduli Apa Yang Kamu Tak Pedulikan.
Lupakan yang remeh-temeh. Wujudkan, di depan mata anda, segala apa yang mereka cuba kaburkan. Ambil tahu tentang perkara yang mereka semua tak peduli. Dan pedulikan segala percaturan mereka yang tidak relevan dengan kehidupan kamu. Kamu adalah ketua diri kamu, jangan biarkan kamu dipimpin dengan perkara dan syarat yang remeh-temeh macam talileher.

4. Aku Tak Peduli, Sudah Ada Revolusi Di Dalam Kepala Aku.
Tak perlu laungkan protes lantang yang hanya serakkan suara kamu. Tak perlu juga berpakaian ala Che Guevara moden yang hanya akan membuat kamu menonjol ketika waktu kamu harus bersembunyi. Boloskan diri kamu ke dalam sistem, dan lihat mereka dari dalam. Lihat mereka di dalam tempat yang mereka paling selesa sekali. Dan tunjukkan mereka memang ada cara yang lebih baik untuk semua perkara yang mereka lakukan. Sampai bila kamu hendak bayar RM150 untuk sekotak pensel?

5. Aku Tak Peduli, Aku Hendak Buat Juga.
Kamu dibayar gaji untuk menurut segala perintah mereka? Bukan. Kamu dibayar gaji agar kamu diberi peluang mengutarakan pendapat kamu. Seberapa banyak kali kamu dibisukan, seberapa banyak kalilah kamu harus tetap bersuara. Lembu boleh digembalakan, manusia tidak.

6. Aku Tak Peduli Jika Kamu Lain Dari Aku.
Baju, kasut, rambut kamu berbeza dari mereka. Kamu compang-camping naik Metrobus, mereka segak berkereta yang perlu dibayar RM2000 sebulan. Tetapi mungkin kedua-dua pembaca blog ini, bukan? Ada banyak lagi perkara yang mengaitkan kita semua selain dari kerakyatan. Banyak lagi.

Tetapi aku tak peduli pun kamu semua hendak buat apa.

No comments: