Pages

Saturday 2 February 2013

2 kali dalam masa 3 bulan..

Alhamdulillah.. Ku panjatkan rasa syukur pada Ilahi kerana masih memberikan aku nikmat yang tak pernah putus-putus sejak aku dilahirkan.. Kelmarin buat kali keduanya aku menjejakkan kaki ke Tanah Amereka ni (hek eleh apa nak dibanggakannya, banyak je student malaysia berulang alik, tak kecoh pon).. Fine aku sorang je yang jakun masuk tanah besar ni kan.. Budak kampung katakan.. Kali ni destinasi aku merupakan padang pasir Pheonix (Tempe).. tapi aku still tak jumpe orang jual tempe kat sini.. Dapat sambal tempe time2 gini memang mengancam la..

Nak dipendekkan cerita (termasuklah flight delay).. hampir 24 jam perjalanan aku dari door to door.. Alhamdulillah Allah memudahkan segala urusan aku dari pengangkutan, kastam sampailah ke check-in bilik.. Thank you Allah for the blessing.. Namun ada la kisah lawak aku esoknya.. Patutnya aku ada meeting dalam pkol 8.30 pagi.. Dengan gigihnya aku pun bangun pkol 6 pagi nak siap-siap (Bagi 1st impression elok punya kat bos baru ni).. Tup tup boleh plak aku terlock dalam bilik air aku sendiri dan takleh masuk bilik.. Sampai lah housmate aku bangun n tolong bukak kan pintu which dah pukul 8.34 pagi.. Dengan cuaknya aku cepat2 siap dan istighfar banyak-banyak.. Harapnya bos aku tak mengamuk la nanti.. Alhamdulillah bila sampai dia senyum jer.. Meeting dah start dan aku tak abis-abis cakap sorry lambat..

Selesai meeting, dia nak bincang apa aku nak buat kat sini.. Cerita punya cerita, dia nampak interested dengan approach aku dan Paul pesan just jujur dan cerita semua yang dia nak tahu.. Harapnya leh wat future collaboration katanya.. So dia kata great work and have fun working in ASU.. Maka start lah permulaan hidup aku di padang pasir ni.. Cuaca simply awesome.. Langit biru cerah... Suhu 21 degree.. Equipment dalam lab memang mental.. Waktu aku 1st time datang Bristol dah cukup jakun.. Bila sampai sini bukan jakun lagi dah.. Tahap tapir masuk kampung pun ada gak.. Aku belek benda alah sana sini.. Duduk atas lantai bersila sambil usha semua alat yang ada.. Macam playground dah aku buat makmal tu.. Sampai lupa yang aku still jet lag lagi..

Tianyin super helpful, aku tak expect pun hari pertama aku dah boleh run sampel aku.. Alhamdulillah result nampak positif.. Walaupun pada mulanya aku risau macam takde pape signal tapi Tianyin tak putus-putus cakap it is too early.. Let us twick here and there for a bit.. Dan Alhamdulillah aku nampak small signal yang mungkin indicate monolayer of Aluminium sampel aku.. Masa tu dah pkol 5 ptg or 12 malam waktu Bristol.. Aku memang dah rasa mengantuk.. Tapi Hype and happy nyer pasal.. Sanggup aku tunggu sampai kol 6 petang baru balik.. Alhamdulillah syukur pada Allah sampel yang pertama tunjukkan hasil yang memuaskan.. Kalau ni berterusan, insyaAllah percutian kali ini bakal melabuhkan tirainya tak lama lagi.. Hampir sempurna kajian aku terhadap berlian dan isi dalamnya.. Selepas ini kalau aku diberi peluang untuk aplikasikannya, aku akan terima dengan hati terbuka.. Namun jika tidak.. aku redha dengan perancanganNya..

Cuma aku sedar, kini aku berhadapan dengan lagi satu cabaran hidup.. Yang mana aku kene biasakan.. Bila perjalanan aku sebegini, aku dah agak ianya akan jadi lebih sunyi dan terus sunyi.. So aku kene berhenti bergantung harap pada manusia untuk memahami apa jua situasi dan meletakkannya pada tangan Ilahi.. Masa lalu dah lama berlalu.. Yang patah takkan tumbuh dan yang hilang takkan berganti.. Itu realiti kejam yang aku belajar dari senario yang memeritkan.. Dan aku harus terima hakikat dan keluar dari keadaan state of denial.. Tak guna aku berlari dari senario yang sebenar semata-mata untuk hidup dalam ilusi yang kononnya aku rasakan kebahagiaan.. Dalam setiap satu pengembaraan aku, aku ingin mencari makna kehidupan dalam erti kata yang tersendiri.. Namun pabila aku dirangkul perasaan sunyi dan sepi.. Aku tak seharusnya cepat menagalah.. Masih banyak benda yang aku boleh lakukan dan perlu lengkapkan..

Perasaan sunyi dan sepi ni hanyalah satu perspektif.. Ungkapan "kan bagus kalau" merupakan ungkapan mainan syaitan untuk menjerat aku jauh ke lembah kehinaan.. Itu satu kepastian.. Maka tidak seharusnya aku mengulit perasaan ini dan asimilasikan dalam kehidupan di dunia fatamorgana ni.. Cukuplah ialah perasaan lalu.. Kerana makin dilayan takkan aku jumpa akan penghabisannya.. Aku tahu sejak saat bermulanya pengembaraan seawal hampir 10 tahun yang lalu, aku dah tau akan kejadian ini pasti berlaku.. Maka kini bukanlah masanya untuk diulit perasaan dan ditumpaskan nafsu.. Masa ini harus aku gunakan sebaiknya untuk memahami akan dunia dan fungsi aku terhadap alam dan segala isi kandungnya..

It is a lonely journey and will remain a lonely one as long as I choose this path.. but this is the road less travel by.. The road not taken..

4 comments:

Ain Shazuanie said...

haha~ part terkunci dalam bilik air tuu memang style...btw bila sampai?? =D congrats a.zamir!!

Zamir said...

Sampai 31 haritu..

Anonymous said...

Hidup merupakan pilihan. dan pilihan di tangan kita sendiri. semoga terus sukses! :)


Gud luck!

Fatiha

Zamir said...

Thanks Tiha..

Yup hidup merupakan pilihan kita sendiri.. So takde lah sebab untuk menyesali sesuatu perkara..

All the best Tiha..