Pages

Wednesday 6 February 2013

Jangan jadikan kelemahan diri sebagai alasan untuk terus gagal..

Okay.. fine tajuk post ni aku songlap dari dialog citer melayu.. Ni la masalah aku kan.. Bila dok jauh sikit dan takde keje.. Pi layan citer melayu.. Anyway, citer kali ni bagi aku makna dalam kehidupan sedikit sebanyak.. Mula-mula aku malas nak layan citer Setia Hujung Nyawa ni.. Biasalah, malas nak commit kat drama melayu yang penuh dengan drama.. Masa aku usha pilot eposide dia.. Nampak macam tak best, tapi entah kenapa hati ni suruh bagi peluang kedua dan ketiga...

Rupanya ada mesej tersembunyi.. banyak gak mesej tersembunyi yang aku jumpa dalam meneruskan perjuangan dan pengembaraan aku kali ini.. Plot jalan cerita yang mengisahkan indahnya cinta lepas bernikah membawa maksud yang tersendiri.. Lagi-lagi bila sejak kebelakangan ni entah kenapa aku senang sangat rasa risau dengan usia yang dah semakin meningkat namun komitmen terhadap janji dan impian yang membuatkan aku terpaksa korbankan perasaan cinta dan sayang dalam diri ini.. Kalu 2-3 tahun lepas orang tanya bila nak kawin.. Memang senang je aku nak tepis.. Tapi bila 2012 melabuhkan tirai dan menjemput 2013 hadir dalam hidup aku.. Suku abad menjadi titik tolak kehidupan ni.. Makin kerap aku berbual dan berbicara mengenai isu perkahwinan (Yang mana kalau budak2 UTM dengar mahu kene bahan kaw kaw ar).. Tu r Zamir dulu mulut takde insuran.. Sekarang jilat balik ape yang ko ludah sebelum ni.. Haih.. dah nasib badan.. terima je ar..

Namun cerita ni sedikit sebanyak menenangkan perasaan aku dan ingatkan aku balik akan tujuan, impian dan matlamat aku buat masa ni.. InsyaAllah jodoh tu di tangan Allah.. Bukannya selama ni aku buat benda jahat n maksiat pun sampai aku tak berusaha untuk mendirikan rumah tangga.. Besar kot amanah nak jadi suami yang baik.. Cuma makin aku layankan cerita tu makin aku rasa indahnya dunia perkahwinan ni.. Walaupun penuh cabaran dan liku hidup.. Namun bila dah diredhai untuk bersama.. Semuanya tampak indah (fine aku tau tu cerita.. bukan dunia realiti pun yet aku tak rasa benda tu mustahil)..

Setiap kali aku tengok wat aku tersenyum sorang-sorang.. Entah kenapa.. cuma ayat episode 8 ke 9 yang bila Zain cakap kat El "Jangan jadikan kelemahan diri sebagai alasan untuk terus gagal" buat aku sentap kejap.. Nak kata aku dalam kategori gagal buat masa ni, mungkin tidak secara holistiknya.. Tapi kalau secara spesifik dalam beberapa perkara ada kebenarannya.. Dan tak mustahil aku salahkan diri aku sendiri.. Mana tak nya, bila macam sekarang.. Aku kene buat fundamental fizik.. Mau tak berasap kepala aku.. Dengan teori elektron bergerak la, meloncat la dan sebagainya.. Ada masanya aku nak cakap that's it.. Tapi bila kenang balik ayat Zain tadi.. Aku takleh berhenti kat sini kot.. Takleh nak give up.. Kalau aku tak buat untuk diri aku.. at least fikir la pasal orang lain..

Aku kene ingat, Ilmu Allah tu luas.. Ilmu Allah takkan habis tapi hayat aku akan habis.. akan tamat.. Kalau aku berhenti dan putus asa sekarang.. Tak banyak, sikit ianya akan bagi impak kat golongan ilmuan lain.. Lagi-lagi yang baru nak berjinak-jinak dengan ilmu.. Bukan nak cakap aku ni role model yang baik.. Entah ada orang akan follow aku nyer pathway or nasihat aku sendiri tak pasti.. Cuma aku tahu, mungkin ada yang memandang tinggi akan diri aku (bukan aku perasan bajet diri sendiri ok.. bukan tu niat aku.. shut up.. hahaha).. So kalau aku stop kan sini dan mengalah.. Ianya akan set bad record or bad example.. Aku tak nak bila aku tinggalkan dunia ni.. Orang akan cakap, alah Zamir pun tak boleh buat so why should we do it.. Aku tak nak sebabkan aku putus asa, sebabkan aku gagal untuk maju kehadapan.. Aku buatkan orang lain mengalah sebelum berjuang.. Yup.. Aku tak nak rakan-rakan aku, adik-adik aku or even anak-anak mahupun cucu cicit aku sekalipun having that kind of thought.. Maka selagi aku boleh maju kehadapan, bangun balik dari kegagalan.. Aku kene cuba.. Aku takleh bagi alasan sebab aku lemah.. Keupayaan manusia tu limitless, mental strength kita yang akan tentukan our limit.. So it is up to what we think and what we want to be.. 

Hayat aku akan tamat suatu masa nanti.. Kalau aku putus asa dan terus gagal.. tak mustahil aku akan menutup hati-hati manusia lain untuk meneruskan perjuangan kali ini.. Penerokaan ilmu Allah - Sebagai seorang individu tak banyak yang aku boleh kecapi sepanjang hidup aku.. Namun kalau hati dan jiwa ini.. hati dan jiwa yang cintakan ilmu Allah demi mencari keredhaan-Nya terus disemai dalam hati generasi yang mendatang.. Hati yang tak mudah mengalah dan putus asa.. Hati yang sentiasa cuba memperbaiki diri dan berhenti memberi asalan.. InsyaAllah walaupun jasad ini dah terbujur kaku.. Jasad ini dah reput ditelan zaman.. Hati yang disemai akan terus hidup.. Melompat dari satu generasi ke generasi yang lain.. Akan terus berkembang mekar.. Meneruskan azam dan iltihad.. Cita-cita dan impian.. sehingga ke akhir zaman..

Aduhai, makin aku fikir semua ni.. makin aku tak sabar rasanya untuk mempunyai keluarga sendiri.. Untuk mempunyai anak-anak dan berusaha mendidik mereka lebih baik dari didikan yang aku terima selama ini.. Jadikan mereka sebagai perajurit-perajurit ilmu dalam memperkayakan bumi Allah dengan ilmu-ilmu-Nya.. Harta yang dicari dan dikumpul boleh habis dibelanjakan.. Ilmu yang didalami dan dipelajari boleh lesap ditelan zaman.. Namun zuriat yang disemai dengan baik.. Akan meneruskan perjuangan dalam meng'infak'kan hartanya ke jalan Allah dan meneruskan pengembaraan dalam proses perkembangan ilmu yang bersesuaian dengan zamannya..

"Aku percaya dalam cerita tu banyak ditonjolkan dalam senario dunia masa kini, yakni bukan mudah untuk hidup bersama.. Tolak ansur dan saling memahami antara kunci terpenting.. cuma bila diorang nak 'bersama' tu bukan mudah.. Aku tak pernah alami kan.. tapi ada kemungkinan jugak benda tu betul.. yet bila tengok time frame cerita tu.. 50 hari lepas kawin baru timbul rasa sayang dan cinta.. Bukan satu tempoh yang singkat"

No comments: