Pages

Tuesday 5 February 2013

Push the limit.. Expand the boundaries..

Sejak dari kecil jarang kot orang nak kata apa aku buat tu salah dan bukan cara tu yang sepatutnya.. Mungkin orang tak kisah akan hidup aku ataupun memang apa aku buat tu sesuatu yang berketepatan dengan kehendak sosioekonomi masyarakat setempat.. Aku rasa the later macam kurang tepat la sikit.. (Tak nak orang cakap aku masuk bakul angkat sendiri.. Hahaha)

Tapi bila aku dah sampai kat Tempe ni.. Hamik ko.. Bos baru aku ni makan dalam ooo.. Kalau telinga aku tak tebal mau berasap-asap dah.. Kalau dengan pakcik Paul.. Aku argue memang la kene akur at the end tapi pakcik Paul tak bagi banyak sebab untuk backup statement dia.. So aku selalu akur atas dasar superior.. Tapi kali ni.. Mamat tahap dewata raya ni memang aku suspek sama dia la.. Okay satu sebab dia dewa diamond.. Dua sebab dia dewa material kat US ni.. Tiga sebab dia memang antara ahli fizik surface science yang bukan leh bawak mainan ar.. So bila reasoning dia bagi kat aku.. Tergamam kot aku.. takleh nak jawab spontan.. Lagi-lagi bila dia question aku nyer method dan sampel selection.. Maut memang maut.. Ni dia nyer soalan tahap membunuh dia kalah Makcik Hali ataupun Pakcik Hadi.. Tapi nak tak nak aku la defend jugak kan.. Kalau tak memang no point aku datang sini.. 

Maka malam tu dan esok paginya aku pun bertungkus lumus nak bandingkan data dia 15-20 tahun lalu.. Dah la data dan analisis dia sume dalam bahasa fizik.. Aku yang baru tukar bidang sethaun dua ni.. Memang sakit la oooi nak paham ape orang fizik ni cakap.. Tahun lepas dah pecah otak nak faham orang komputer syok sendiri cakap pasal apa.. Kali ni orang fizik.. Tapi nak taknak aku kene la jugak guna kapasiti yang ada untuk cuba jugak faham.. Push the limit, tengok sejauh mana aku leh pergi.. Setinggi mana aku leh berpijak..

Nak dipendekkan cerita, pagi tadi aku dah ready dah nak defend balik (siap jumpe kepincangan dalam data dan analisis dia lagi).. So kira boleh la aku bawak yang aku nyer ni solely untuk improve condition yang dia terlepas pandang suatu masa dulu.. So ada la kenyakinan sikit nak pertahankan maruah aku ni.. Paaangg... Lagi sekali aku kene.. Ingatkan aku dah tutup dah loop hole yang ada.. Dia pergi bukak plak story possibility band bending upwards or downards.. Owh tidak.. more physical term.. Nak dipendekkan cerita sebabkan sampel yang aku guna tu p-type semikonduktor.. Result yang aku dapat selama ni mungkin data dari band bending dan bukannya monolayer metal coverage aku.. PaaaP.. sekali lagi aku diam membisu... nak defend mane plak ni.. Kalau ilmu kimia tu boleh la aku citer celah sini, goreng celah sana.. Ni fizik kot, salah aku citer.. Mampus kredibiliti aku dan group aku kat Bristol tu.. So malam ni lagi sekali pencarian bermula..

Cuma aku tau pakcik tu baik.. Dia buat semua ni sebab nak push aku pergi lebih jauh.. Nak tengok sampai mana aku leh manipulate dan interpret data.. Dan predict best method untuk solve masalah ni.. Lepas tu dia siapkan.. Great work so far.. Well done.. and you have plenty stuff to read.. Keep up the good work.. Thanks pakcik Bob.. At least aku tau yang hari ni aku leh explained pasal NEA lebih baik.. Pasal UPS dan XPS lebih sempurna.. Apatah lagi aku dah makin memahami term-term fizik yang lain.. So target esok untuk defend apa yang dia point out tadi.. Dan tengok sejauh mana aku boleh pergi..

Alhamdulillah buat masa ni 1st sampel yang tengah analisis menunjukkan result positif cuma tak pasti sama ada ianya positif untuk aku nyer aplikasi atau tidak.. Yang pasti ianya positif dan stabil untuk high temperature application.

No comments: