Pages

Monday 4 February 2013

Jatuh cinta...

Arizona.. Tempe.. Bukan senang dan bukan banyak tempat yang boleh buatkan aku jatuh cinta dengan mudah.. Menara Jam di London gagal sama sekali.. Begitu juga nasib besi buruk di Paris.. Apatah lagi bangunan-bangunan pencakar langit di New York.. Semuanya tak sesekali membuatkan aku untuk kembali apatah lagi untuk membuatkan aku terus tinggal dan menetap di sana nanti.. Namun ASU dan Tempe buat masa ni mempunyai daya tarikan tersendiri.. Selain cuaca yang akan melampaui batasan manusia waktu Summer nanti (45 oC) ianya hampir sempurna.. 

Alangkah indahnya Islam itu.. Dalam isu keganasan dan pelbagai dakyah yang diutarakan dunia malahan Amereka sekalipun.. Aku tak sangka wujud masjid.. Yup masjid yang sempurna dengan kubah dan memiliki kawasan sendiri di dalam kawasan universiti.. Walaupun bukan di tengah2 kampus.. Namun ianya berada di antara kawasan padat manusia.. Dilengkapi dengan kedai Halal dan Pasar basah berhampiran.. Tambahan lagi dengan jarak kurang dari 10 minit dari makmal aku.. Siapa sangka dalam negara yang bukan Islam.. Dalam penguasaan dan tanggapan manusia terhadap agama Islam.. Tempe membawa makna tersendiri dengan Islamnya.. Tak nampak tanda-tanda benci dan cacian masyarakat setempat..

Buat masa ini, inilah tempat yang paling aku rasakan hampir dengan tanah tumpah darahku.. Jika rezekiku di sini aku redha dan menerimanya dengan hati terbuka.. Bukan setakat tu.. Bus-bus turut disediakan oleh kerajaan setempat untuk kemudahan penduduk awam bergerak di tengah-tengah padang pasir ini.. Dari utara selatan timur dan barat.. Secara percuma.. Cuma aku tak boleh nak pick point macam tu untuk benefit ni sebab tak pasti berapa banyak cukai yang harus dibayar oleh pemakan-pemakan gaji di sini..

Cuma being in US.. aku tak tahan dengan tax nyer oooiii.. Semua barang nak kene tax.. dan harga yang dia tunjuk kat dalam kedai sume sebelum tax.. Sakit sakit.. ni je aku takleh nak terima.. Bukan apa, sebab kat UK aku tau la VAT memang cam sial.. 20% tapi bila dia dah letak dalam harga senang la nak bajet barang.. Tapi kat sini.. payah ooo.. walaupun 9% jer tax dia.. tapi sebabkan tak add up awal2 boleh pening ini kepala ooo.. Macam aku nak beli camera Go Pro Black Edition kan.. harga dah cun dah.. 399 usd tapi bila add up tax jadi 440... Mau aku terkedu jap.. Hehe.. so kene la hold on tu kat aku nyer perasaan ngidam ngada2..

Hari ni sepanjang aku berjalan utara selatan timur barat Tempe selama 4 jam (kaki pun mau give up dah).. Ni lah padahnya tak konsisten praktis.. Camne nak wat Walk to Remember kat Grand Canyon nanti.. haih.. Tapi sepanjang aku berjalan aku muhasabah diri.. Aku fikirkan kesalahan lalu aku n yet kesalahan yang aku baru buat pagi tadi.. Ni la masalahnya bila layankan sangat perasaan... Senang je nak buat silap.. Cuma aku kene pastikan ianya tak berulang or makin berkurang la.. itu yang penting..

Aku kene tetapkan balik niat asal aku datang sini.. Untuk ubah diri aku, untuk pastikan aku buang semua perangai lama aku.. Perangai-perangai yang tak sesuai dengan keadaan aku sekarang.. Untuk cari benda baru yang aku passionate.. Dan bukannya kembali ke habit lama.. ke tabiat lama.. setiap kali aku nak jalan mudah.. Tak mustahil sebenarnya aku perlukan bimbingan yang betul.. Tapi sebab teknik putar alam yang spontaneous, yang membimbing tu  boleh terjerumus sekali.. Harapnya sampainya aku di kawasan tanah tandus ni memberikan aku inspirasi untuk menemui jawapan yang aku inginkan selama ni..