Pages

Wednesday 23 May 2012

It is time to say GoodBye...

Sedar tak sedar dah hampir setahun berlalu sejak Amrul meninggalkan Bristol... Dan sedar tak sedar dah hampir setahun aku hidup tanpa dia.. (hahaha.. ayat nak jiwang tetibe kan)... Walaupun aku tau dia tak ke mana.. namun impak yang dia tinggalkan cukup besar di bumi asing nie.. Dan janji aku Alhamdulillah telah aku tunaikan.. Sedar tak sedar hampir setahun telah aku semai benih didikan dalam hati manusia sekitar aku.. Sama ada diorang nak amek dan amalkan terpulanglah.. Tugas aku kini hampir selesai.. sepertimana aku laksankan di UTM tempoh hari... kini telah aku laksanakan.. Tugas aku hampir selesai di bumi asing ini..

Mungkin ini bukan masa terbaik untuk aku melenyapkan diri.. tapi aku rasakan aku perlu.. untuk mengetahui sejauh mana kekuatan diri ini telah berkembang.. aku kene uji sendiri.. Bukan niat di hati untuk berjuang berseorangan namun kadangkala ianya perlu untuk meningkatkan keupayaan ni.. dan semoga pabila bergabung dengan yang lain..diri ini akan menjadi penggerak dan pemangkin dan bukannya sebagai penghalang dalam perjuangan di masa depan kelak.. Aku sendiri tidak pasti sejauh mana diri ini telah berkembang.. Maka isolation dan solitude diperlukan buat seketika.. mungkin sepurnama, sepenggal mahupun setahun aku sendiri tak pasti.. Namun aku perlu lihat sejauh mana diri ini telah berkembang... Ada yang pernah menyebut dengan mendidik orang lain kita turut mendidik diri kita... Namun aku tak pasti sejauh mana diriku telah didik.. Sejauh mana adaptasi dan evolusi aku kali ini.. Aku risau sejak setahun yang lalu aku banyak bergantung pada kebolehan orang lain dan mengharapkan orang lain.. Lalu membuatkan ilmu dan kebolehan aku menjadi tumpul.. Kini ianya perlu diasah.. Ia perlu ditekan untuk terus hidup dengan semangat yang lebih membara...

Pilihan kali ini bukan untuk membuang ataupun meminggirkan sesiapa.. Jika pertolongan dipinta akan cuba diri ini untuk membantu seperti sedia kala.. Cuma masa lebih diberikan untuk menyendiri dan berkhalwat... Untuk memahami intipati dan juga semangat juang diri sendiri.. Untuk menilai ketabahan dan disiplin hati.. Untuk melihat jiwa ini meletakkan siapa yang paling utama.. Perjuangan apa yang menjadi keutamaan.. Maka ianya harus dilakukan..

Biarpun wang ringgit dan rakan perlu dikorbankan buat seketika.. Aku harap hasilnya cukup berbaloi dan bukannya aku tumpas dengan bayang-bayang sendiri.. Kita saksikan nanti.. Rasanya bermula obor Olimpik kali ini.. ia merupakan petanda bermulanya latihan untuk diriku.. Bagi terus evolusi demi perjuangan bersama rakan-rakan seperjuangan yang setia menanti di balik sinar mentari pagi di ufuk dunia sana...

No comments: