Pages

Sunday 13 May 2012

A day to remember...

Alhamdulillah, rezeki hari ni dapat bertemu dengan Habib Ali Al-Jifri.. Antara waris keturunan Rasulullah saw.. Wajahnya terpancar cahaya yang aku sendiri tak dapat ungkapkan.. Yang pasti sepanjang masa aku kian tenang melihat wajahnya.. Resah dan gelisah yang aku alami hilang begitu saja.. Dan apa yang disampaikan oleh diri.. Alhamdulillah membuka mataku sendiri.. Antara beberapa perkara dia tekankan.. mengenai perubahan yang manusia ingin lakukan.. Dan yang paling bahaya dan yang paling merisaukan dia.. Pabila manusia mahu mengubah sesuatu dengan menggunakan kuasa politik.. Itu yang dia risaukan sendiri dan dia rasakan yang paling bahaya.. keran bagi dirinya apa yang paling penting perubahan itu datang dari hati datang dari akhlak peribadi seseorang itu dan bukan dengan kuasa politik atau apa-apa external power lain..

Ada juga beliau berpesan, di akhirat nanti.. ada satu golongan yang akan dihisab.. Solatnya cukup, amalnya cukup, sedekahnya cukup.. Cukup pelbagai kebaikan yang dia lakukan.. tapi hatinya tidak bersih.. Dia mencela orang, mengutuk orang dan melakukan pelbagai kejahatan hati yang lain.. Banyak penyakit hati yang dia lakukan..  Dan sedikit demi sedikit amalan yang dia lakukan, akan di ambil orang yang disakitinya dan bila amalnya telah habis.. Orang-orang yang disakitinya ini akan memberikan keburukan mereka pada dirinya.. Dan akhirnya disebabkan tiada lagi amal yang tinggal maka masuklah dirinya dalam api neraka.. Rasulullah turut bersabda inilah antara golongan yang digelar bankrupt (Nauzubillah, mintak dijauhkan dari menjadi dan menghampiri golongan sedemikan rupa)..

Dari pelbagai pesanan yang ditujukan kepada aku.. Aku dapat rasakan.. intipati yang paling penting ialah akhlak.. Contohi la akhlak Rasulullah.. Lakukan perubahan pada diri sendiri dulu.. Cantikkan Akhlak diri barulah nak betulkan akhlak orang lain.. Bersihkan Akhlak diri dulu baru nak bersihkan orang lain... InsyaAllah aku akan cuba perbaiki diri sendiri  untuk menjadi lebih baik dan mencontohi akhlak Rasulullah...

Dan lagi satu.. Aku dah sedar kenapa aku seolah-olah hilang minat dalam apa yang aku lakukan sebelum ni.. Sebab aku dah hilang sifat perfectionist aku.. Aku dah hilang sifat cabar dan di cabar.. aku terlalu selesa dengan kehidupan sekarang dan aku jarang keluar dari comfort zon aku.. aku terlupa yang diri aku sendiri.. aku terlupa siapa zamir yang sebenarnya.. dia bukan sekadar manusia yang duduk menanti peluang.. dia bukan manusia yang senang berpuasa hati dengan pencapaiannya... dia bukanlah manusia yang hanya duduk dan memerhati semata-mata.. Dan yang pasti dia bukanlah insan yang mengalah di tengah jalan.. 

Dia merupakan antara manusia yang passionate and enthusiastic yang pernah aku jumpa.. dialah manusia yang sentiasa inginkan yang terbaik.. Yang sentiasa mencabar dan dicabar.. Pushing his own limit... pushing the boundaries.. pushing whatever he can push.. It will never ever snap.. it will bent, twiss and what so ever.. but he will never ever backed down and say that's it.. He's the kind of guy that will never stop untill it is finish and even when it is finish he will continue further till mankind never thought the possibilities.. He is that kind of guy.. Dialah manusia yang mencipta peluang.. The man that create his own opportunity.. Walk his own path.,, Create his own legacy in many ways and in his own unique ways.. He was is the man of his own word.. and if all this is his word.. 

Get out from the comfort zone.. Be a good muslim... Cantikkan akhlak dan perbaiki diri and aim for the best.. in both world.. in the research world and also in the humanity world.. It is not wrong to be a perfectionist even no body is going to be perfect.. Ingat Zamir dengan doa dan usaha, engkau telah diberikan peluang untuk mencipta dan menghasilkan semua peluang yang ada.. maka jangan sia-siakan kerana kau berada dalam keadaan selesa.. This is not you.. Wake up and today is your wake up call.. Kau telah diketemukan dengan pelbagai insan yang bertuah disekeliling kau.. dan kau juga diketemukan dengan berbagai-bagai insan yang membawa cerita dan luka mereka.. It is time for you to move.. move your heart.. Stop being easily satisfied..

Understanding your research is not sufficient.. Zamir that we know understand others too.. He helps others in their research too..

Waiting the next step is wasting time.. Zamir that we know never ever wait.. Either he is doing something for himself or helping others in their strunggle..

Do one thing at a time is not fun... Zamir that we know do multiple stuff at a time... He even doing labwork a day before he is submitting his thesis.. and what he reported in there were the data 6 months back.. The data he obtained yesterday were ripped for the future.. He is that kind of guy.. the guy who will never ever satisfied in seeking any knowledge.. 

Giving was not enough for him.. Zamir that we know never turn back most of the offer.. Either in helping others solving their problems or just being there to listen..

He is the man in his own world.. The world that he lived is to create a better world for others.. That is what he dream to achieved.. I missed that guy.. From the bottom of my heart, I want to see what he can achieved and what will he achieved.. If you're reading this and heard this call.. Wake up and be there.. Not for me but for them.. For the people that you're protecting.. For the people that believe in you.. For the people that you help and you inspired.. For the people that look up to you.. For the people that being moved by your path.. Wake up and continue your life as the way you always did.. It is about your life and how you help others.. Every little helps..

Wake up and get out from the comfort zone.. That is not your life.. You belong to the wilderness.. The the passionate world that burnt with sensation and blazing enthusiasm.. It is not wrong to be the best and do the best.. but it is wrong if you're not even trying to do the best that you can.. So.. wake up and do your best.. No more hiding in the closet.. Because that is not The Zamir that we know...

*Disclaimer - Maaf jika post kali ni banyak pujian diberikan kat diri aku sendiri.. bukan niat nak tulis recommendation letter untuk kerja or so on.. Just as reminder to myself to get out from this comfort zone.. Thanks to everyone that involve today in helping me realise that I've been trapped in my comfort zone and stop being challenged by others ans accepting others challenges*

No comments: