Pages

Friday 19 September 2014

#2.1 Sebelum - 10 tahun yang lalu

Ini merupakan kronologi kisah hidupku.


Alhamdulillah aku dilahirkan dalam keluarga yang cukup sempurna buat diri ini.. Aku punya emak, ayah, abang dan kakak.. Sepanjang hidupku, sejak dari kecil, mak dan abah tidak pernah sesekali menetapkan pilihan hidup ini.. Yang pasti mereka hanya memberi panduan dan ilmu bagi aku memilih apa yang terbaik.. Kata-kata yang sentiasa melewati fikiran aku hanyalah


"Emak serahkan kepada kematangan kau untuk berfikir"

Maka sewaktu usia aku menjangkau 16 tahun, aku membuat keputusan untuk keluar dari rumah dan menimba ilmu di Jasin, Melaka.. Pilihan aku untuk meneruskan jurusan Sains pun bukan satu paksaan mahupuh halangan. Cuma Abah acap kali bertanya akan kepastian aku kerna beliau gusar akan jurusan Sains lebih sukar berbanding jurusan lain.

Sewaktu di MRSM, tak banyak yang berlaku dalam hidup ini.. Aku banyak menghabiskan masa dengan guru-guruku.. Menimba ilmu sebanyak mungkin, melihat dunia dalam perspektif mereka dan belajar melalui pengalaman serta kesilapan mereka.. Di sini aku mula sedar setinggi mana ilmu yang ada, jiwaku tidak akan pernah puas kerna makin sedikit yang aku ketahui dalam hidup ini.. Ada sahaja benda yang diluar jangkaan mahupun pemahaman aku.. 

Ketika aku hidup di asrama, kebanyakan masaku dihabiskan dalam makmal ataupun bilik guru.. Hubungan dengan raka sebaya, senior mahupun junior hanyalah sebagai insan yang berkongsi satu kehidupan yang sama.. Tidak lebih, tidak kurang daripada itu..

Cuma pabila SPM makin hampir tiba, aku rasakan aku perlu sumbangkan sesuatu buat rakan-rakan yang lain.. Maka  program Final Revision Program dicadangkan dan Alhamdulillah hasilnya cukup untuk buat aku berpuas hati..

Sepanjang kehidupan aku di asrama, ada beberapa kali aku diberi peluang ke UTM, Skudai dan buat pertama kalinya aku bertemu dengan Prof Halimaton. Beliau memberi banyak inspirasi untuk aku terus meneroka ilmu Sains dan juga memberi aku ruang untuk mencuba bidang Nanoteknologi.. Sejak saat dan ketika aku diperkenalkan dengan Maerogel hasil penemuan beliau.. Dunia aku berubah.. Bak kata Richard Feynman "There are plenty room down below".

Dalam masa yang sama rakan akrabku AmrulQays memberi pelbagai idea untuk aku meneruskan pengajian ilmu Sains dan memastikan Islam tidak terpisah dari semua itu.. Namun kerana limitasi ilmu bahasa Arabku, dan tiada guru agama yang mampu membantu ilmu Tafsir, pemahaman Al-Quranku hanya berada pada tahap minima.. Tidak banyak yang mampu kami kaitkan antara zarah (atom) dengan asal penghasilan elemen melalui Al-Quran mahupun hadith.. Di mana waktu itu aku percaya dengan pemahaman fundamental atom serta zarah, manipulasi elemen mampu digapai. Atomic Transmutation akan menjadi satu realiti.

Kebanyakan kajian kami berkisar pada Zaman Kegemilangan Islam (Abbasiyah dan Othmaniyyah). Bagaimana para saintis menyatukan Islam dan Sains.. Kerana agama, penemuan Sains diterokai tanpa batasan..

Waktu itu, ini satu-satunya motivasi aku untuk meneruskan kehidupan.. Menggembalikan zaman kegemilangan Islam menerusi ilmu Sains.. Kerna dunia pada masa itu dan juga pada masa sekarang berkata-kata melalui Sains, Teknologi serta Ekonomi.. Maka jika aku ingin berbicara mengenai Tuhan yang satu, Islam, Keamanan dan Keadilan.. Aku perlukan platform supaya dalam setiap tutur kataku itu ada kredibiliti dan kepercayaan untuk dipercayai dan difahami.

Maka, pengembaraan aku untuk mencapai platform ini bermula.. Mengorak langkah memulakan perjuangan yang aku tak pasti penghujungnya.. Pada waktu dan ketika itu, aku hanya fikirkan untuk lakukan yang terbaik demi agama dan demi umat Islam itu sendiri.. Untuk menamatkan keganasan dunia dan menjadikan ianya tempat yang lebih baik dan aman untuk semua.. Satu tempat di mana semua manusia walaupun berlainan fahaman mahupun agama dapat hidup harmoni.. Menggembalikan martabat umat Islam yang telah disalah ertikan oleh pihak Barat.

Namun, dalam perjalanan dan perjuangan itu.. Ada masa Islam hilang.. Tenggelam timbul dalam hatiku..



Ilmu itu lebih luas dari langit dan lautan.. Keluasannya diluar batasan pemikiran manusia.

No comments: