Pages

Monday 29 September 2014

#2.5 Sebelum - Ijazah, apa makna disebalik sehelai kertas


Pabila aku ingin menulis mengenai kisah hidup aku di UTM.. Tak pasti apa yang perlu aku ceritakan kerana jika diungkap semua kisah.. 3 tahun bukan satu masa yang singkat.. Mungkin 300 muka surat belum tentu cukup. Tidak pasti di mana ingin aku mulakan ceritera kehidupan mahasiswaku..

Mungkin ada baiknya aku mulakan dengan beberapa falsafah dan panduan yang mampu aku kongsikan.. Bagi aku, ilmu tu sesuatu yang cukup indah.. Mungkin juga merupakan cinta pandang pertama aku bukan sahaja masa dulu malah sekarang masih lagi aku diulit perasaan sayang dan cinta pada ilmu.. Alhamdulillah syukur pada rahmat dan rezeki dari Allah swt.


Ibu bapa aku sangat-sangat menitik beratkan tentang ilmu.. Namun bukan setakat ilmu tapi amalan atas ilmu tersebut.. Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tak berbuah.. Ini antara ratusan juta pesanan ibuku buat diri ini.. Dengan pesanan itu aku cuma untuk tidak lokek untuk berkongsi ilmu yang aku ada.. Akan aku ajarkan apa yang aku mampu kepada sesiapa yang berkehendak terhadap ilmu tersebut.


Maka, sepanjang pengajian aku di UTM dan mungkin juga antara rahsia kejayaan dalam mengharungi hidup sebagai mahasiswa ialah kata-kata ibu.. Ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tak berbuah.. Ini membuatkan setiap kali aku menuntut ilmu, aku cuba fikirkan apa yang boleh dilakukan dengan ilmu tersebut.. Apa manfaat disebalik ilmu tersebut. Untuk apa aku pelajari semua ini.. Jika aku mengharapkan lulus semata-mata.. Itu bukan ilmu dengan amalan.. Ilmu tanpa pemahaman ibarat hidup tanpa roh.

Kerana aku rasakan nilai ilmu itu cukup besar dan bermakna... Setiap masa dan saat yang diberikan pada aku untuk menuntut ilmu, takkan aku lepaskan sama sekali.. Tak kira tempat, masa dan ketika.. 

Ada ketika, jika aku boleh pelajari ilmu-ilmu di luar ruang lingkup silibus.. Akan aku gunakan peluang tersebut.. Untuk membina jalan bagi mengamalkan ilmu yang telah dipelajari.



Selain itu, tingginya nilai ilmu membuat aku memandang tinggi dan menghargai pemberi ilmu.. Penyampai ilmu.. Rasa hormat pada pensyarah itu tak sesekali hilang dari kaca mata ini.. Dalam masa yang sama, aku sering kali cuba berdampingan dengan mereka, kerana ilmu yang tersemat rapi dalam jiwa mereka..

Alhamdulillah, cukup banyak peluang yang disediakan oleh mereka bagi aku mendalami kebanyakan ilmu yang ada di bumi UTM tersebut..

Maka, jika aku lihat kembali, ijazah yang aku peroleh di UTM bukan semata-mata sehelai kertas untuk pengiktirafan manusia.. Namun ianya lebih kepada penghargaan kepada ilmu, aplikasi ilmu terhadap kehidupan seharian, rasa hormat dan taat pada penyampai-penyampai ilmu dan memberi peluang untuk aku berdamping dengan golongan-golongan ilmuan yang mempunyai seribu satu kepakaran.. Tak banyak, sedikit tempias ilmu mereka dapat aku nikmati.

Jalan menuntut ilmu itu cukup indah dan luas.. Kadang kala penuh dengan kesunyian..

No comments: