Pages

Monday 22 September 2014

Hidup dalam kehidupan

Kita berhenti seketika dari kisah-kisah lama..

Kali ini aku ingin bawa sesuatu ke ruang maya ini.. Satu persoalan yang mungkin bagi kebanyakan manusia tidak menjadi masalah.. Namun bagi ku, ianya Hit & Miss. Persoalan hidup dan kehidupan..

Tak dinafikan aku boleh bagi jawapan yang cukup tepat.. Contohnya, hidup ini diabdikan kepada Allah swt. Bagi memahami ilmu Allah. Memahami kesempurnaan ciptaan Allah yang akhirnya membawa kepada bertapa sempurnanNya Yang Maha Esa. Selain itu, untuk menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik untuk insan, makhluk dan juga alam.

Namun daripada semua jawapan itu, sejauh mana intipatinya diasimilasikan dan kehidupan seharian.. Sejauh mana kita hidup dalam kehidupan dengan erti kata sebenarnya. Aku sering kali bertanya soalan ini pada diriku..

Aku sedar soalan-soalan ini selalunya hadir pabila aku hilang arah tuju.. Hilang panduan dan pedoman dalam hidup.. Soalan ini seringkali membawa aku kembali menyingkap jawapan-jawapan dalam manuskrip kehidupan manusia.. Dalam Al-Quran itu sendiri.. 

Tanpa pernah gagal, ianya memberikan aku ketenangan.. Namun semuanya bersifat sementara.. Masih ada lagi kekosongan jiwa dan hati ini yang mana aku tak pasti.. Di mana silapnya atau dimana hilangnya..

Jika nak katakan aku tidak memiliki kehidupan.. Secara fizikalnya.. Alhamdulillah cukup sempurna.. Namun jika dilihat dalam konteks hati.. Satu yang cukup susah dinilai dan diungkap..

Mungkin kerana pengharapan yang diletakkan bukan pada Ilahi namun pada makhluk.. Ada masanya aku ingat hati ini makin pulih dan bersih.. Malangnya, kekotoran dan bintik hitam itu bukan mudah dibersihkan jika jasad tak pernah istiqamah..

Secara fitrah manusia sentiasa sukakan kebaikan.. Namun pada masa yang sama manusia sukakan cabaran.. Adakalanya baik dan buruk dalam cabaran itu terpisah dalam satu garisan yang cukup halus.. Tiada sempadan yang jelas..

Untuk kekal istiqamah bukan mudah namun bukan sesuatu yang sukar mahupun mustahil.. 

Hidup dalm kehidupan.. Pengembaraan membersihkan hati.. Satu perjalanan.. Satu tujuan.. Nikmat ketenangan hati itu selalu dikaitkan dengan Nikmat Syurga Dunia..

Kenal diri kita, ketahui diri kita..

Apa makna ilmu yang tinggi jika hati tak tenang
Apa guna kekayaan yang melimpah ruah jika ketenangan bukan milik kita
Apa pentingnya pangkat dan darjat kita ketenangan jarang kali kita kecapi

Kita tak perlu kaya harta, punya pangkat yang besar dan darjat yang tinggi untuk memiliki ketenangan yang abadi..

2 comments:

Anonymous said...

Ya muqolibal qulub, thabit qolbi ala deenik, wa 'ala tho Atiqah, moga ditetapkan hati, dan diberi ketenangan yang hakiki. Yang bebas daripada nilaian makhluk, ketenagan jiwa hadir dari takiyatuznafs, penyucian jiwa, iaitu menghadirkan hati dan roh dalam ibadah

Anonymous said...

Atiq*