Pages

Sunday 21 September 2014

#2.3 Sebelum - Persediaan Ekspress Mara cukup mencabar

Tak dinafikan jangka masa untuk persediaan Pra-Universiti ini cukup ekspress. Silibus pengajian matrikulasi yang tempohnya 1-2 tahun dipadatkan dalam masa 4 bulan.. Setiap hari kelas dari pukul 8 pagi sehingga 5-6 petang.. Satu perkara penting yang aku pelajari.. Sink or Swim.. Kerana jadual yang terlalu padat, aku tak punya masa untuk sambil lewa dalam kelas.. Ada masa kerlipan mata atau tarikan nafas yang terlalu lama boleh membuatkan aku hilang fokus dalam kuliah… Kerna semuanya berlaku terlalu pantas.. Aku perlu melatih diri aku supaya mampu memahami kuliah dan menganalisa maklumat dalam masa yang sama serta sepantas mungkin..

Dalam masa ini juga aku pastikan dan tak benarkan diriku sama sekali kembali ke asrama selagi aku tak faham apa yang aku pelajari (kecuali Fizik Elektrik; sumpah subjek ni aku tak faham apekebenda yang diajarkan).. Selagi aku tak faham kuliah pada hari itu, aku bertanya dan terus bertanya pada pensyarah… Selagi aku tak berpuas hati dengan jawapan yang diberikan akan aku lontarkan pandangan dan pendapat aku.. Ada masanya Dr Rusmidah dan Prof Wan Aini pulang ke pangkuan suami dan anak-anak selewat 7 malam, hanya kerna kedegilan dan kelembapan anak didiknya untuk memahami subjek yang diajar oleh mereka pagi tadi.

Disebabkan kapasiti otak yang digunakan semaksimum mungkin dari pagi hingga ke petang.. Waktu malam aku perlu gunakan sebaik mungkin.. Aku perlukan makanan yang berkhasiat untuk otak dan juga tidur yang cukup.. Setiap kali selesai solat Isyak, dalam pukul 9 malam, aku sudah mula menarik selimut dan diulit mimpi..

Beginilah kehidupan aku selama 4 bulan.. Pergi dan kembali ke kuliah.. Memahami semua ilmu yang dibentangkan sebanyak mungkin dan pada masa yang sama cuba untuk aku aplikasikan dalam kehidupan sebenar..


Jika ada masa lapang, akan aku lewati balai cerap untuk menenangkan minda ataupun berjumpa dengan Prof Halimaton bagi menyuntik inspirasi penyelidikan ke dalam diri insan kecil ini.. Di mana masih banyak perlu aku pelajari dan difahami sebelum bergelar seorang Saintis apatah lagi ingin memulakan bidang penyelidikan sendiri.

Pada waktu dan ketika itu, ada juga kisah Tabligh dan acara lari keluar blok beramai-ramai, padam kipas dan lampu serta menyorok di beranda.. Namun biarlah itu menjadi cerita antara kami di blok L04..

Alhamdulillah, aku peroleh keputusan yang cemerlang sewaktu kursus persediaan dengan GPA 3.93.. Namun aku kecewa dengan system pendidikan secara umumnya kerana pihak Universiti mengkategorikan kursus Sains seolah-olah ianya sebagai kursus buangan dan anak tiri.. Kelayakan untuk memasuki Fakulti Sains cukuplah rendah jika dibandingkan dengan Fakulti-Fakulti Kejuruteraan..

Maka inilah kisah aku.. Hanya belajar dalam negara (bukan budak oversea) dan menyambung pengajian di fakulti buangan…


Melihat alam sentiasa memberikan aku ketenangan dan membuatkan aku berfikir akan kebesaran Penciptaku

No comments: