Pages

Monday 22 September 2014

#2.4 Sebelum - Kenapa Kimia???

Setelah lulus di peringkat persediaan. Aku memilih jurusan Kimia Industri sebagai pengkhususan dalam bidang Sarjana Muda Sains aku.. Pilihan di hati adalah untuk memasuki jurusan Kimia Tulen namun kursus itu tidak ditawarkan kepada kami pelajar Ekspress MARA (Forecast), padahal bidangnya tidak jauh beza dan amat sesuai dengan jiwa fundamental dan impian serta cita-cita aku untuk memahami asas sesebuah elemen.

Kenapa aku memilih kimia dan bukannya fizik mahupun biologi ataupun matematik. Pilihan ini atas diskusi aku bersama-sama Amrul dalam memilih masa depan penyelidikan kami.. Bidang kejuruteraan telah aku tolak awal-awal dalam pilihan hidup kerana bagiku, bidang kejuruteraan ini adalah aplikasi Sains.. Maka pabila aku sudah menguasai ilmu Sains, tidak ada masalah untuk aku mengaplikasi dalam apa jua bidang.. Untuk aku ubah haluan dari Saintis kepada Jurutera, tidaklah serumit mana..


Biologi, sewaktu di MRSM, ini antara subjek kegemaran aku. Kehebatan Cikgu Siti Maimunah dan Cikgu Faezah mengajar subjek ini membuatkan aku gemar mempelajari fisiologi manusia namun ianya masih dalam konsep aplikasi Sains.. Aku kene pergi lebih asas dan fundamental lagi daripada itu.. Sewaktu aku  menetapkan pilihan untuk akan meninggalkan ilmu Biologi buat sementara waktu, Cikgu Faezah menjadi saksi air mata ini gugur sebagai bukti bertapa payah dan sukarnya untuk aku mengabaikan salah satu cabang ilmu yang sudah berasimilasi dalam hidupku.


Kini tinggal Fizik, Kimia dan Matematik.. Kerna matematik bagiku adalah alat untuk memahami konsep Fizik dan Kimia maka ianya akan dipelajari selari dengan ilmu Sains lain, maka tidak perlu untuk aku fokus dalam hidup aku bagi membuktikan 1 + 1 = 2.

Keputusan yang cukup sukar, sama ada untuk teruskan dalam bidang Fizik ataupun Kimia.. Ada yang katakan fizik adalah Bapa Sains dan ada juga yang katakan kimia adalah asas kepada zarah. Namun setelah ditimbang tara.. Aku lihat ilmu fizik itu sifatnya fizikal dan boleh dilihat serta difahami lebih mudah berbanding ilmu kimia yang mana melibatkan tindak balas serta proses-proses yang perlu difahami sifat zarah dan atom satu per satu.

Jika waktu dan ketika itu ada kursus menggabungkan kimia dan fizik. Sudah pasti itu pilihan hati.. Namun semua yang berlaku tertulis dengan penuh hikmah..

**************

Siapa sangka kepakaran aku kini dalam bidang Kimia Fizikal, pengkhususan elektrikal dan tenaga.. Ianya menggabungkan konsep Kimia, Fizik dan Kejuruteraan.. Allah itu Maha Besar, perancangan aku suatu masa dulu, tercantum bak cantuman lego.. Satu per satu menjadi realiti kehidupan.

Alam yang terbentang luas diilhamkan untuk manusia berfikir.. Namun sejauh mana kita fikirkan tentang alam dan kejadiannya.

No comments: