Pages

Saturday 20 September 2014

#2.2 Sebelum - Perancangan hidup cukup mudah pada masa itu

Sebelum keputusan SPM diumumkan, aku sudah menempatkan diriku dalam kursus persediaan ijazah (Forecast) di UTM Skudai pada 14 Januari 2006. Semua perancangan disusun rapi selepas berjumpa dengan Prof Halimaton. Beliau cadangkan untuk aku mengambil kursus ini kerna di UTM, beliau mengepalai Program Saintis Cemerlang, di mana program ini memberi peluang kepada pelajar ijazah untuk meneroka bidang penyelidikan dan menjadi platform bagi memperkasakan asas-asas penyelidikan.


Pada waktu dan ketika ini perancanganku cukup mudah.. Tidak perlu untuk menyambung ijazah keluar Negara.. Target aku cukup mudah. Habiskan pengajian di peringkat Sarjana Muda (Bachelor Degree) secepat mungkin. Maka dengan program Forecast, aku akan menamatkan kursus persediaan aku selepas 4 bulan dan memulakan pengajian Sarjana Muda aku pada bulan 7. Di mana, ketika itu, rakan-rakan aku yang lain baru menyertai program matrikulasi mahupun persediaan sepert IB.



Selepas itu, aku memilih kursus Sarjana Muda Kimia dengan tempoh pengajian 3 tahun dan kemudian aku boleh sambung pengajian dalam peringkat PhD menurut minat yang aku suka.. Dengan satu impian, satu cita-cita iaitu menguasai salah satu elemen dalam jadual berkala unsur (baca: Periodic Table). Maka dalam usia seawal 21 aku boleh memulakan kajian dalam bidang Alcehmy dan Fundamental Elemen Kimia..


Cukup mudah, 4 bulan persediaan, 3 tahun Sarjana Muda dan kemudia bermula pegembaraan sebenar… Hidup Sang Penyelidik..

Struktur Atom Gergasi 

No comments: