Pages

Sunday 24 June 2012

Last week for this term..

Finally.. Alhamdulillah, mulai minggu depan Uni, School dan Lab akan kosong.. Takde dah semak samun budak-budak merayap sana sini mencari haluan hidup.. Menganggu kehidupan dan merencatkan perkembangan persekitaran.. Sebab Jumaat yang lalu last term for this year.. So summer holiday untuk diorg dah start (aku je takde cuti... Waaaa).... Tapi bagus gak.. Masa macam ni la takde dilepaskan dengan sia-sia.. Waktu siang yang panjang.. Suasana yang aman damai.. Takde manusia yang akan menganggu gugat ketenteraman awam.. Alat-alat semuanya tak perlu queue.. Say bye bye to all the booking system and so forth... Jalan nak pegi school pown aman damai.. Restaurant for lunch will be available anytime anywhere.. Ingatkan aku sorang fikir macam ni.. Rupanya Pakcik Paul dan rakan-rakan pown sebulat suara mengiyakan...

Bukan niat aku nak kata budak-budak ni menyusahkan.. Tapi macam biasa lah, budak... What do we expect.. Sentiasa hidup dalam dunia diorg sendiri.. Like the world revolve around them.. Like they are the centre of attraction.. Dan kalau tanpa diorg, dunia ni takkan berfungsi secara normal.. What???? Bullshit je semua tu.. So memandangkan diorg budak.. Buang masa je nak cakap lebih, masuk telinga kanan keluar telinga kiri.. So buang masa je nak didik, nasihat or tabur budi.. Biarlah diorg terjun dengan labu-labunya... hahahaha.. Rupanya ada sebab kenapa diorg diberikan cuti.. Selain dari bagi diorg masa untuk berehat (Berehat dari apa pun aku tak pasti.. sebab setahun belajar 7 bulan jer.. Baru start 2 bulan belajar dah cuti sebulan.. Pastu belajr lagi 3 bulan lepas tu cuti sebulan.. Then belajar 2 bulan lagi pastu cuti 3 bulan..) Apa yang penat sangat sampai kene cuti 5 bulan pown aku tak paham.. Tapi kalau nak tengok pada perspektif berbeza.. Cuti untuk pendidik dan tenaga pengajar kowt.. Tak yah nak pandang muka diorg selalu.. Buat stress jer.. Lagi-lagi yang bajet pandai, bajet bagus tapi haprak.. Buang air liur je layan orang macam tu.. So rupanya cuti lama-lama ni nak bagi pendidik recover and enjoy life.. Lupakan pasal nak ajar diorg apa, nak sediakan soalan, nak tanda kertas diorg n so on.. Semua pendidik boleh luangkan lebih masa untuk benda lain sepanjang diorg cuti seperti untuk keluarga dan juga penyelidikan serta consultancy..

Tapi ada juga sesetengah pelajar ijazah ni yang aku respect.. Sebab diorg amik peluang cuti macam ni untuk menimba ilmu lagi.. Dah diorang tahu kebanyakan pensyarah diorg akan fokus dalam bidang consultancy dan research time cuti cmni.. Dengan selambe diorang request untuk tolong.. Jadi assistant.. Ada yang bergaji ada yang semata-mata untuk menuntut ilmu.. So memang aku tabik spring ar.. Sebab diorang aku work side by side dengan pensyarah diorg.. Belajar all the shortcut while building up the networking.. So 3 whole solid month working side by side dengan distinguish professor and so forth.. Bukan senang kowt nak dapat pengalaman macam tu.. So thumbs up for you guys.. Bayangkan lepas tu, pensyarah yang sama yang akan ajar subjek-subjek tahun depan or akan jadi penyelia projek ke.. Bukan ke lagi senang nak discuss sebab relationship tu dah dibina.. Dan dalam masa 3 bulan ni, lagi senang nak approach pensyarah-pensyarah yang lain.. It will be a good opportunity to get closed and learn the best from the very best.. Itu kepada yang pandai mengambil peluang dan nak belajar sesuatu yang baru.. 

Tapi kepada yang lain.. Enjoy your summer holiday doing what you think is the best for you guys..

Bagi aku, semoga 3 bulan ni bakal memberikan aku kedamaian dan keamanan serta insyaAllah bakal mencatatkan lembaran sejarah baru dalam hidup aku dan jika diberikan rezeki mungkin dalam dunia penyelidikan ini juga... Amin...

2 comments:

cik rye said...

aku suka bila budak Part 2 dah habisss.. tak yah nak queue alat.. pantas

Zamir said...

Tau takpe.. semua alat aku walk-in jer. macam fast food je.. hahaha