Pages

Thursday 9 February 2012

Bila mula menulis...

Bila aku mula menulis untuk report kali nie.. Terasa sedikit payah (eh cmne nie, nnt nak tulis thesis lagi susah kowt).. Bukan penulisan tu yang buatkan susah (padahal English tak seberapa, pura-pura hebat jer) tapi bila kita nak convey message.. nak sampaikan maklumat dengan consistent.. Walaupun report.. nak la jugak benda tu relate antara satu sama lain.. Bila baca ade jalan ceritanya.. ada kesinambungan dari satu ke satu yang lain.. So, bermulalah pengembaraan aku menulis.. Alhamdulillah hari pertama dapat 2 pages (kalau ikutkan 10 hari boleh siap sbb dia nak 10-20 pages jer).. tapi bila masuk hari kedua, mmg dapat 4 pages tapi makin tak puas hati.. jalan cerita dah lari.. maksud tak sampai.. terlalu banyak nak diceritakan tapi semua tak boleh dikeluarkan sekaligus.. nnt maksud utama takkan berjaya disampaikan dengan baik.. Maka mulala knflik dalam penulisan.. Tulis satu page delete dua pages dan berterusan la sampai ke hari nie.. Kene duduk balik diam-diam dan reflect kat mana yang penting dan macam mana nak sampaikan supaya sedap mata penilai bila membacanya.. dan sedap jugak lah diri nie bila flownya cantik... InsyaAllah akan diusahakan.. All is well.. kita kene yakinkan diri ini yang semua akan berakhir dengan baik.. yang penting berusaha..

Selain tu, dapat benda menarik lagi.. lithium yang aku main hari-hari, sejak kebelakangan ni suka pulak dia tunjuk fibrous structure dia nie.. comel plak tu.. siap ada needle-like shape.. dalam seminggu nie tak sentuh pun pasal intan ke berlian ke.. main dengan lithium jer.. macam-macam structure dapat aku lihat.. so bila berubah phase dari fasa alpha ke beta or ke gamma (Ingat lagi bila Dr Hadi cerita pasal benda nie).. maksudnya sebatian aku dalam bentuk solid solution.. so dia dah reach melting point.. tu sebab dia boleh reconstruct balik jadi bentuk yang lebih stabil depends on rapid cooling or slowly cooling.. sebab cabaran jugak sebenarnyer tak nampak lithium nie lebur or melt ke tak.. dengan mengharap bahawa perubahan fasa berlaku dalam keadaan solid solution.. maknanya ada sedikit kebenaran di situ.. Alhamdulillah..

Minggu depan fokus memnbaca, menulis dan menelaah untuk siapkan report.. dan lepas tu kene fokus nak siapkan keje sambil bina lagi satu reaktor baru.. yeay.. tapi jangan lupa plak amanah dari encik Khalif.. bahagian tu yang paling penting dalam penyumbang kehidupan seharian...

No comments: