Pages

Wednesday 19 September 2012

Vandread & HSM...

Mula-mula nak mintak maaf kat pakcik Paul sebab minggu ni sangat tak produktif.. Kalau banding dengan minggu lepas.. Jauh panggang dari api.. Mungkin sebab aku risau akan event hari Jumaat ni.. Waaa... risaunya.. Takpe zamir.. Keep calm and stay focus.. Kalau niat baik InsyaAllah Allah akan tolong.. Dan kalau benda tu bawak pada keburukan, pasti ada petanda dan hikmah dalam setiap ketentuan Allah.. So stay calm...

Okay nak dipendekkan cerita.. Aku tengah dilemma nak pasang internet ke tak kat rumah.. Sementara dalam dilemma tu.. Rumah memang tak de internet.. So aku melayan la cerita lama such as Vandread (Hibiki Tokai dan Dita) & High School Musical (abis la aku kene bahan dengan amrul kalau dia tau aku tengok balik citer ni.. Kene bahan kaw kaw la kan.. Lagi-lagi Zac Efron ada dalam tu..) Ada la kisah aku dengan Amrul dulu yang membawa pada lawak-lawak bodoh pasal Zac dan pelakon HSM yang lain..

Aku start follow citer Vandread kat AXN beberapa tahun yang lalu.. 10 kowt? Time tu baru rumah nak pasang Astro.. Bagi aku walaupun kisah dalam anime tu ada bercanggah sedikit sebanyak dengan fitrah manusia.. tapi.. tu bukan point aku nak cakap.. Banyak mesej nilai murni yang aku belajar dari cerita tu.. Dan banyak insiden yang berlaku semasa proses aku menonton cerita tu.. So secara tak langsung cerita ni membawa keperibadian aku kepada diri aku sekarang ni.. Cuma bila aku tengok balik cerita tu.. Aku cermin balik diri aku.. Dan banyak ayat-ayat Hibiki Tokai membuatkan aku muhasabah diri dan reflek diri aku balik..

Antara ayat yang masih terngiang dalam telinga aku seperti:

"To prove my existence"
"To fight with my own words instead of others"
"Keep fighting for those who believe in me"
"To protect the one that I loved"
Dan ayat-ayat dari Magno, Dita, Jura, Meia dan Gascogne memberi seribu satu inspirasi pada anak kecil ni.. Dan tak sangka ayat yang sama masih lagi berbisa dan memberikan impak pada diri aku.. Membuatkan aku ingin membuktikan kewujudan aku dan keupayaan aku.. Fight to survive.. Putting everything on the line.. Succeed or Die Trying.. Tapi semua ni ayat dari orang lain.. Not my own words.. I wanted to fight and say something to the world with my own words.. My own perspective..  To prove my own existence...

Dan lepas abis layan 26 episod Vandread.. Aku bukak balik citer HSM.. 1 2 3.. Abis la.. Kalau Amrul ada ni.. Mau nak kene bahan 24/7.. Tak kira la time main badminton or time main game kat Arked mane2 kan...

Cerita ni pun banyak membuatkan aku berfikir akan siapa diri aku nie.. Plot cerita dan lakonan tak banyak bagi impak.. Tapi lirik lagu banyak membantu aku untuk muhasabah dan reflek diri aku balik.. Tak kisah la 5 7 8 tahun yang dulu mahupun minggu lepas.. Impak dia masih sama..

Antara lirik yang buat aku berfikir sejenak:

"We’re soarin’, flyin’
There’s not a star in heaven
That we can’t reach

If we’re trying
So we’re breaking free

You know the world can see us
In a way that’s different than who we are

Creating space between us
‘Til we’re separate hearts

But your faith it gives me strength
Strength to believe
We’re breakin’ free"


"They can play "let's pretend"
Make 'em like them my best friend
Telling their lies
And they can scheme behind my back
Make fiction not a fact
Try to re-write my life

But they ain't got a clue
If I were in their shoes
I'd shut right up

Take me as I am
Or not at all
I ain't ever gonna change myself for no one
No compromise
'Cause it's my life
It's all or nothing. "


Just Walk Away! Ooh, and don't look back.
Cause if my heart breaks, It's gonna hurt so bad.
You know I'm strong, but I can't take that.
Before It's too late. Oh, just Walk Away!

Ooh, I've got to let it go.
Start protecting my heart and soul.
Cause I don't think I'll survive a goodbye again.
Not again!

Okay mungkin  bila aku susun lirik ni macam ni.. Nampak Deep and Dark.. Yeah maybe.. Tapi bila lirik di bermain di fikiran aku suatu masa dulu dan pastinya kini.. Ianya membawa satu maksud yang sama.. Situasi yang hampir serupa.. Nak kata De javu tak la jugak.. Tapi hampir serupa..

Dah lama aku tak duduk diam takpa sebarang alat elektronik terpasang dalam rumah ku.. Dan semalam merupakan malam yang cukup indah dalam hidupku.. Ditemani kesunyian dan keheningan malam.. Aku mula menyelami dan memahami diriku kembali.. Thanks to Kak Anis sebab tanya soalan yang cukup mudah.. Yang menjadi pencetus untuk aku hasilkan malam yang cukup bermakna dalam hidup aku.. 

Tanpa sebarang gangguan dan dengan suasana yang sangat sunyi.. Aku  mampu membawa kesemua entiti dalam diriku keluar untuk berbicara.. Meluahkan rasa dan perasaan.. Keinginan dan kehampaan.. Tujuan dan hala tuju.. Menjadi diriku yang sebenar dan memahami diriku yang sebenar.. Membezakan keinginan diri dan kehendak masyarakat.. Bagiku satu perbincangan yang cukup bermakna..

Mungkin aku patut stop tulis macam ni.. Seolah-olah sama ada aku dah start ritual yang pelik-pelik ataupun aku dah masuk tahap halusinasi paras bahaya kan..

But All in all.. It makes me thing deeply about myself and be honest to myself.. Just a normal ordinary person who are not ashamed of his weaknesses and strengths.. A person who believe in hope and dreams.. A person who cherish and treasure his life.. A person who seek knowledge to the root of its origin.. A person who protect the ones that he loved in his own way.. A person who always be there for someone that is always in his heart.. A person who never gave up.. A person who always stand up again and again after every single fall.. A person who respect and acknowledge others..

Hopefully, one day.. This 'A person' can stand up and show the world his existence instead off wandering around in an empty, silent house to speak up about his opinion and ideas regarding anything... Anything about the world and beyond

No comments: