Pages

Thursday 18 April 2013

Ketenangan suatu yang indah..

Ujian.. Datang dalam pelbagai bentuk.. Setiap manusia dan makhluk Allah akan melalui fasa ini namun setiapnya akan diuji dalam keadaan yang sungguh unik.. Bagiku, dari tahun ke tahun sejak aku memulakan kembara percutian ini, ujianku cukup jelas.. Untuk mengekalkan ketenangan dalam hatiku.. Setiap saat dan detik, ketenangan jiwaku cukup diuji.. Menjentik hatiku untuk berubah secara rasional mahupun tidak.. Aku sedar tanpa ketenangan, rasional pemikiran aku akan tercabar dan banyak perkara yang kurang enak dan tidak elok akan berlaku.. It will be like a ripple effect.. 

Dan... Alhamdulillah, Maha Suci Allah.. Setiap ujian membawa aku dekat kepadaNya.. Macam-macam ujian diberikan yang menggetarkan ketenangan yang ditanam dalam diriku.. Dari ujian material, kewangan sampaikan ke manusia, perasaan dan sebagainya..

Antara buku yang baru aku menelaah baru-baru ni bertajuk "Nota hati seorang Lelaki".. Alhamdulillah, cukup indah pemilihan buku yang dihadiahakan oleh ibu bapa ku.. Seolah-olah mereka boleh meneka perlunya aku buku ni sebagai panduan dalam mendekatkan diri pada Allah.. Banyak pengajaran yang aku perolehi dari buku ni.. Antaranya:

"Perasaan adalah rapuh, pemikiran merupakan sesuatu yang teguh dan hati akan kekal teguh.. Maka lawanlah.. Lawanlah perasaan yang rapuh itu"

"Memberilah sesuatu sebelum ingin menerima sesuatu.. Dan pemberian terbesar apabila memberi tanpa terdetik mengharapkan penerimaan.. Berilah kerana Allah.. Kerana Allah menyuruh hambaNya untuk memberi.. Berilah kerana Allah"

InsyaAllah selain usaha untuk terus-menerus memberi dalam pelbagai bentuk.. Aku cuba untuk didik diri ini agar dapat kekalkan solat jemaah hampir setiap hari.. InsyaAllah sekurang-kurangnya 3 kali sehari.. Walaupun baru beberapa hari baru aku laksanakan pemberian secara rawak (random) dan juga solat berjemaah hampir setiap solat wajib.. Alhamdulillah, ketenangan hati ini cukup indah.. Sampaikan rakan-rakan sekerja tersenyum sambil berkata "The Zamir we knew is back.. The Fun, Cheerful, Happy Go Lucky and Enthusiastic is back".. Tak sangka, selama aku dalam keadaan keliru dan kecamuk, sikap aku terhadap mereka turut berubah.. Alhamdulillah Maha Suci Allah kerana mengembalikan ketenangan ini pada diriku.. Semoga dengan ketenangan ini, aku mampu cambahkan dan ceriakan hidup manusia-mansuia lain..

Hidup ini kena sentiasa memberi.. Tangan yang memberi lebih seronok, lebih gembira.. Lagi-lagi pabila setiap pemberian itu diberikan kerana Allah dan juga disulami dengan perasaan kasih sayang.. Berilah walaupun hanya sedikit.. Berilah pada sesiapa jua.. Berikanlah pada yang memerlukan.. Berikanlah jua pada yang masih selesa.. Semoga dengan pemberian ini, ianyakan akan menjadi ripple effect.. InsyaAllah..

1 comment:

FaFa said...

One of my feveret book. Happy reading! ^__^