Pages

Wednesday 10 April 2013

Dilemma tamatnya percutian..

Makin aku menulis.. makin laju jari-jemari ini mula menaip.. Aku sedar dan aku akur.. Kenapa tahap saturation terlalu cepat berlaku.. Terlalu singkat masanya untuk aku berada dalam keadaan tepu.. Bukan kerana ketandusan idea mahupun susahnya untuk mencernakan sesautu bahan.. Dengan izin Allah, being me, aku diberikan nikmat untuk berfikir dan menganalisa sesuatu perkara secara tuntas sekiranya aku dalam keadaan tenang dan perkara tu dalam ruang lingkup kepakaran aku sendiri.. Namun, kini antara dilemma yang ada dalam diriku.. Hanya satu.. apa selepas ini.. Apa yang aku inginkan.. 

Adakah aku perlu pulang ke Malaysia secepat mungkin ataupun terus menimba ilmu di bumi asing.. Jika aku perlu kembali ke Malaysia, ke mana hala tuju seterusnya? IPTA? IPTS? Syarikat sendiri ataupun korporat di luar sana.. Dan jika aku tak nak kembali ke Malaysia buat masa terdekat ni.. Mana pilihan hati? Bristol? Europe? Australia or even US?.. Aku tak dapat nak tetapkan keputusan sekarang,, It is so not me.. 8 tahun yang lalu aku dah tahu aku nak buat percutian ni.. 5 tahun yang lalu aku dah tahu aku nak buat di mana dan dengan sapa.. Dan sekarang aku sendiri tak pasti di mana hala tuju hidup aku..

Is there any possibility for me to just do a simple job and be satisfied with it? Makan gaji and never dreamt big? Enjoying my remaining days? Seolah-olah aku takde impian dan cita-cita selepas tamat percutian kali ini.. Orang asyik cakap boleh la ko menang hadiah Nobel nanti tapi tak pernah pun aku jadikan itu sebagai impian.. Ada yang cakap, nanti bolehlah buat itu dan ini menang award itu dan ini macam mentor-mentor aku.. Yet aku tak pernah letakkan pencapaian sampai ke tahap tu.. Semua yang aku buat selama ni hanya atas dasar aku seronok bermain-main dalam makmal sambil menghiburkan hati aku.. Aku hanya seronok untuk dapat peluang berfikir dan sejauh mana aku boleh fikirkan sesuatu perkara..

By doing business recently, aku dapat tahu dan dapat rasakan jiwa aku bukannya ke arah itu.. Maaf jika jawapan ni mengecewakan pelbagai pihak.. Aku enjoy buat benda tu sebab aku dapat peluang untuk befikir dan manfaatkan teknik-teknik berfikir yang aku amalkan dan improve ke suatu tahap yang baru.. But when money concern, I'm out of the picture.. Duit dan harta benda memang indah tapi bukan sumber motivasi aku untuk teruskan hidup.. Mungkin kalau aku end up buat kerja gaji RM2000-3000 lepas habis percutian ni, orang akan cakap aku gila kot..

Aku tak pernah dihidangkan dengan kemewahan tanpa dihadapkan dengan hutang-piutang sebagai penimbal balik.. Kebanyakan kemewahan yang aku kenal, bukan diajar oleh keluarga aku sendiri.. Ianya datang dari unsur dunia luar yang aku seharusnya mampu kawal dan usir keluar apa yang tak patut.. Ingat lagi bila aku katakan 4 tahun yang lalu baju kemeja RM50 dan seluar slack RM40, mahal kot.. Even sekarang bila jeans lebih dari £20 aku dah anggap mahal dan baju yang lebih £5 dah kira mahal.. Aku sentiasa hidup dalam keadaan yang mengingatkan aku untuk tidak membazir dan hargai apa yang aku ada..

Maka seharusnya gaji dan harta benda bukan ukuran untuk aku memilih hala tuju hidup aku.. Aku yakin dan percaya ramai yang tak akan setuju dengan pendapat yang sebegini.. Bila aku fikir macam ni, membuatkan aku ralat dan rasa bersalah untuk pulang ke Malaysia.. Sebabkan kawan-kawan baik aku dah menanti untuk aku kembali ke Malaysia for me to run a company.. Yet aku tak rasa tu jiwa aku.. Aku tak rasa aku boleh jadi orang korporat with the ties and shirts.. Meeting people for these and that.. Aku lebih rela duduk dalam makmal and mind my own business.. Indulge in my own world..

Apa yang sebenarnya aku nak dalam hidup ni? Kalau itu pun aku tak boleh jawab.. Sampai bila-bila aku tak boleh nak move on.. Tak boleh nak melintasi garisan penamat yang sebenarnya 100m je dari hidup aku ni... 

No comments: