Pages

Friday 13 December 2013

Fresh Start..

Lama giler dah blog ni bersawang.. Bukan takde masa nak tulis.. Sebab kalau takde masa takde la sampai aku kene bahan post2 kat FB aku asyik sampai tahap continue reading je kan.. 

Aku tau tajuk kali ni soooo mainstream dan sooo lame.. Yet aku rasa aku perlukan benda ni.. Bukan apa, lepas fikir punya fikir punya fikir.. Lepas tu kene bitch slap dengan pelbagai pihak on the reality.. Tak campur dengan tear drops on the smartphone and lots of other places.. Make me realized one important thing.. I need a fresh start.. Bukan untuk tukar tempat tinggal atau tempat belajar.. Tapi mulakan hidup baru..

Sejak 10-20 tahun ni banyak benda berlaku dan selalu sebab aku cepat percaya apa yang aku fikirkan maka aku laksanakan sesuatu perkara bergantung pada 'mind experiment' yang aku jalankan sepanjang masa.. Ada masa aku harap aku boleh kosongkan otak aku untuk sementara waktu dan nikmati apa yang aku ada.. Namun itu bukan pilihan.. Aku tak menyesal malahan aku bersyukur dengan nikmat yang ada.. Cuma mungkin sebab pelbagai salah guna yang aku hasilkan termasuk beberapa teori yang aku kemukakan yang pada mulanya hanyalah sebagai mainan minum petang tapi entah.. Aku tak pasti sejauh mana kerosakan yang dah berlaku sebab teori tu.. Siapa sangka kata-kata budak picisan macam aku ni boleh buat orang lain percaya.. Cukup sampai sini, aku rasa kisah lama ni biar kekal jadi kisah lama..

Mula-mula sekali aku kene maafkan diri aku sendiri.. Tak kira teruk mana sesuatu perkara, teruk macam mana aku hukum diri aku.. Ianya dah berlalu.. Aku kene terima hakikat yang mana aku tak boleh nak terus hukum dan salahkan diri aku.. Nampak macam mudah tapi untuk aku benda ni paling susah.. Aku, Alhamdulillah setakat ni tak ada masalah pun nak maafkan kesalahan orang lain.. Kalau orang suruh ingat balik, memang aku tak ingat.. Buat apa nak simpan2 apa yang dah lalu pasal jahat orang.. Mana ada manusia yang sempurna.. Cuma salah aku, jahat aku pada orang.. itu yang aku tak pernah dapat maafkan.. Kadang2 jadi mimpi siang malam.. Sampai berpeluh satu badan waktu tidur..


Apa-apa pun, itu aku kene buat dulu.. Maafkan diri aku.. Lepas tu aku rasa aku kena jadi jujur.. Jangan nak guna apa-apa 'upper hand' yang aku ada ke atas orang lain.. Jangan lah nak amik kesempatan atas the 'black book' untuk halalkan cara aku demi matlamat yang kononnya suci.. Aku kena start fresh dalam tutur kata dan perbualan aku.. Aku hanya kene cakap apa yang aku tahu dan hanya apa yang aku tahu dan bukannya apa yang aku rasa benda ni aku boleh putar dan goreng tahap dewata raya..

Sebab tak susah aku nak pusing, dengan reputasi yang kononnya aku rasa aku ada.. Orang boleh jer percaya.. Tapi aku dah tak nak hidup dalam kehidupan macam tu.. Aku nak bersihkan apa yang boleh dari dunia Haram yang dah terlalu lama aku bergelumang ni.. Mungkin aku rasa sumber kewangan dan makanan, aku dah mampu bersihkan apa yang boleh.. Tapi banyak je cabang dunia Haram lain yang masih melekat dalam kehidupan aku.. 

Haram tetap haram.. Takkan ada satu situasi pun aku boleh halalkan sesuatu yang haram.. Kalau kerana haramnya tutur kata aku tu.. Akan haramnya rentetan harta benda yang aku dapat lepas ni.. Pastu bila ada anak bini, anak bini tak jadi macam manusia start la meroyan nak salahkan orang itu dan ini..

Anyhow, aku dah merepek jauh sangat tapi ni memang niat aku di Hari Jumaat yang Mulia ni.. Untuk mulakan hidup baru... Untuk mula maafkan diri aku dan untuk jadi jujur dalam hidup aku.. Aku tahu ianya lebih mudah untuk ditulis dari dilaksanakan.. InshaAllah, aku akan cuba laksanakan sebaik mungkin..

No comments: