Pages

Wednesday 18 December 2013

Bersyukur tu besar ertinya..

Belajar dan menuntut ilmu tu bukan sesuatu yang mudah.. Penat lelahnya, hanya yang sedang menuntut ilmu akan fahami.. Ianya sesuatu perasaan yang sukar dimanefestasikan,, Sejak kebelakangan ni banyak keluhan yang aku keluarkan.. Yang mana antara sedar atau tidak, ianya merupakan tanda-tanda rendahnya tahap syukur aku.. Lemahnya iman dan kepercayaan pada Sang Pencipta.. Itu kekurangan diri aku yang aku perlu akur.. Cuma aku baru sedar.. Setelah lebih dari 20 tahun aku hidup di dunia ini, rupanya sudah terlalu lama aku sesat dalam fantasi aku sendiri..

Aku terlalu cepat menghukum diri aku sendiri.. Seolah2 aku menjadi Tuhan dalam kehidupanku.. Nauzubillah.. Aku lupa yang berhak menghukum hanya Allah swt.. Namun setiap kesalahan, setiap kesilapan akan aku hukum diriku.. Baru ku sedar kenapa selama ini aku tidak berani meruntuhkan tembok pemisah dalam diriku bukan kerana dunia luar tapi kerana aku mengurung diriku aku sendiri dari dunia luar sebagai hukuman.. Seolah-olah aku tak benarkan kejahatan diriku menodai dunia luar.. Tidak benarkan kejahatan yang bersarang dalam diriku menguasai dunia.. Yang mana aku terlupa semua ketentuan dan perancangan hanya milik Allah swt.. 

Aku terlalu cepat menghukum dan menyalahkan diri sendiri.. Dan selalunya hukuman itu tak setimpal malah lebih teruk dari kesalahan yang aku lakukan.. Lama kelamaan, diri kecilku mula meminggirkan hidup ini dan tak berani keluar melepasi tembok yang dibina.. Kerna risau dan gusar akan dihukum lagi..

Namun 2-3 insan yang aku rasa cukup istimewa dalam hidup ini yang membuatkan aku sedar akan sikap menghukum dalam diri aku.. Yang mana ianya sesuatu yang salah.. cukup-cukup berat hukuman ke atas diriku sehinggakan secara tak langsung aku rasakan diriku cukup kotor dan tak bernilai dalam dunia ni.. Sampaikan aku rasa semua kebaikan yang aku lakukan sama sekali tak sama dengan secebis dari kejahatan yang pernah aku lakukan (baru ku sedar cukup berat aku menghukum diri ku sendiri)..

Semua ini aku perlu ubah, aku perlu ubah sikap terlalu cepat aku menghukum diri aku.. Yang penting aku perlu akur ada kekurangan dalam diri aku.. Ada kelemahan dalam diri aku, namun dari sifat terlalu cepat menghukum, lebih indah kalau aku menerima dahulu kelemahan dan kekurangan dan cari jalan untuk mengatasi dan menjadikan ianya lebih baik.. Menghukum mungkin membuatkan aku berubah dengan lebih cepat dan drastik namun kesan jangka masa panjang akan membuatkan aku tak berani mendekatkan diri dengan masyarakat, membuatkan nilai diri dan harga diri aku cukup, cukup rendah..

Aku rasakan perasaan memberontak, penat lelah dan sebagainya merupakan manefestasi dari banduan dalam penjara yang aku bina.. Kerna kurangnya rasa bersyukur pada Allah buatkan aku menghukum diri aku atas kelemahan yang mana aku lupa setiap kejayaan dan kegagalan itu datang dengan hikmah dariNya..

Bukalah la kunci penjara hati itu wahai dirku.. Runtuhkan tembok pemisah antara dirimu dan dunia.. Sinari dirimu dengan sinar harapan dan pada masa yang sama ketakutan untuk mencetuskan amarah Allah swt.. Ingatlah bahawa Allah itu satu-satunya entiti yang berhak menghukum namun Dia Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani...

Dikau manusia yang penuh dengan kelemahan namun seperti mana pesan rakanmu.. "Kesempurnaan seorang hamba Allah itu terletak pada kekurangannya".. Kata-kata ni buat aku terdiam seribu bicara, sifat reactive aku terus lenyap.. Aku terlalu mengejar kesempurnaan dalam melakukan yang terbaik dalam hidupku tapi aku lupa untuk mengiktiraf kekurangan yang aku ada.. The weaknesses make you stronger..

Aku terlupa yang mana setiap benda baru yang aku lakukan, sama saja dengan apa yang baby lakukan.. We know nothing about the matter.. Namun, bila dia baru nak mula bercakap, sape yang faham baby cakap ape tapi kita layankan aje.. cakap comel dan sebagainya.. Tapi bila aku buat sesuatu yang baru yang aku tak pernah buat langsung, bila tak jadi.. Pammm, terus aku hukum dan herdik macam la aku manusia paling sampah kat dunia ni.. 

Maka dah tiba masanya untuk aku berubah.. Bukan lagi menghukum tapi menghulur tangan, berpimpin tangan sama-sama berjalan dalam dunia ini menuju akhirat yang hakiki.. Bersyukur dengan apa yang ada, terima segala kekurangan diri namun bukan hukuman yang diberi, tapi tangan dihulur, kasih disemai, cinta diabadi..

No comments: