Pages

Sunday 15 December 2013

Envy & Jealous..

Mana ada manusia tak dengki dan iri hati.. Cuma yang membedakan kita semua hanyalah perspektif dan tindak balas terhadap perasaan tu.. Dan seperti biasa, kalau yang dah singgah dan baca penulisan ni.. Semuanya takkan lari dari hidup aku sendiri (Soooo self-centered kan)... Apa-apa pun aku nak bawak diri aku lihat isu ni dalam perspektif yang berbeza..

Kalau ikut latar belakang hidup aku, ada satu entiti yang sangat-sangat la kurang lengkap dalam hidup ni.. Yang mana aku susah sangat nak menghafal, huruf demi huruf, perkataan demi perkataan mahupun ayat demi ayat.. Sampaikan ayat aku sendiri pun aku tak hafal.. Ni antara sebab kenapa aku susah nak hafal lirik lagu ke, skrip lakonan ke.. Tu la sebabnya aku tak boleh nak jadi penyanyi dan pelakon kot.. Tapi itu tak buat aku iri hati dan dengki dengan populariti dan perhatian yang diberikan kat artis-artis tu...

Realiti mula mengetuk hidup aku bila aku susah nak hafal benda yang lebih penting.. Yang buatkan aku kadang-kadang (selalunya) iri hati dengan orang-orang yang macam ni.. Lagi-lagi bila aku dah mula masuk kelas-kelas pakcik-pakcik yang awesome ni.. Yup.. aku serius tak boleh nak hafal ayat demi ayat, terutamanya hadis-hadis dan ayat Al-Quran.. Kat sini, kita tolak tepi kelebihan aku dalam menganalisis dan mengaplikasi semua ni.. Kita hanya fokus terhadap kebolehan untuk hafal dan keluarkan balik dalam keadaan yang seharusnya ia keluar.. Tanpa perubahan satu ayat pun.. 

Setiap kali bila aku tengok ada orang boleh dengan selambanya lontarkan hadis2 dengan lengkap termasuk perawinya.. Aku macam terpegun kot.. Macam Wow, macam mana korang boleh buat semua tu.. Serius otak korang awesome tahap karma.. Rasa macam nak dengar je ape lagi hadis2 yang korang boleh lontarkan tu.. Itu baru hadis, kalau aku dapat dengar kawan2 tahfiz aku baca ayat-ayat suci Al-Quran, aku rasa indahnya dunia ni.. Kagum dengan kehebatan diorang dan kuasa Allah tu sendiri yang menciptakan ayat-ayat yang cukup indah..

Selalu jugak aku mimpi, dalam mimpi tu aku akan duduk sebelah sahabat aku ni.. Saban hari aku dengar hampir semua hadis2 dan ayat2 Al-Quran.. Rasa dalam mimpi tu indah dan hidup aku tak pernah muak.. Tapi penamat mimpi tu selalunya tiba-tiba dia hilang dan aku tak tau dah nak buat apa lepas tu.. Rasa macam tak lengkap je hidup ni..

Aku kalau boleh nak jugak buat macam tu, boleh hafal ayat Al-Quran dan hadis2 dengan lengkap.. InshaAllah setakat ni proses untuk mendalami makna tu takde masalah sangat dengan syarat aku beguru dengan ulama yang sewajarnya.. Tapi untuk aku keluarkan balik perkataan2 tu sama ada dalam bahasa melayu mahupun Arab jauh sekali..

Ni lah benda yang dari dulu aku nak sangat ada dalam diri aku.. Cuma aku tak pasti kenapa aku tak boleh2 jugak untuk mendalami.. Lagi-lagi aku sendiri memang ada masalah dengan bahasa.. Bagilah je apa2 bahasa, pasti dan yakin aku akan gagal dengan epicnya.. Sedangkan bahasa melayu pun susah aku nak kuasai, inikan pulak bahasa Inggeris dan tak yah nak berangan untuk aku mulakan bahasa Arab.. Walaupun aku tahu bertapa indahnya bahasa Arab..

Dan ini yang buatkan aku iri hati dekat manusia2 yang ada bakat dan kebolehan macam ni.. Itu belum lagi kalau aku ada jumpe orang yang boleh bercerita kisah Sirah para Nabi dan para Sahabat.. Aku rasa aku boleh duduk dengar dari siang sampai ke malam dan terus sehingga siang melewati malam.. Aku suka dengar orang bercerita dan kalau dapat yang boleh cerita bab-bab macam ni.. Memang aku akan terpesona dan kagum ar.. Nak buat macam mana, dah benda yang aku takde.. Memang aku akan terkesima je ar sepanjang cerita tu.. 

Jika dan hanya jika aku ada kebolehan macam tu.. Nak belajar.. nak sangat-sangat tapi mungkin belum tiba masanya lagi.. Ahhh dengkinya dengan orang-orang hebat macam ni.. Lagi la aku rasa hidup dan hati aku takde nilai bila letak sebelah menyebelah dengan orang-orang hebat dan awesome macam ni,,

Bila la aku nak jadi awesome dan hebat macam korang ni..


InshaAllah suatu hari nanti..

1 comment:

Afifah said...

In sha Allah one fine day :)